Kinesiska biltillverkaren ser sin produkt som en rullande smartphone med fokus på uppkoppling.
På elektronikmässan CES i Las Vegas, som slår upp portarna nu till helgen, ska ett nybildat kinesiskt företag visa en prototyp på sin första bil.
Byton bildades i höstas och har förutom i Kina kontor i Tyskland och USA. Grundarna är Carsten Breitfeld och Daniel Kirchert, som tidigare jobbat på BMW, samt Nissans premiummärke Infiniti. Nu är Byton redo att ge sig in på bilmarknaden och gör det i tron att det är den digitala användarupplevelsen som gör att kunder kommer att välja just deras bilar.
”Vi kommer att ersätta cylindrar och hästkrafter med uppkoppling och teknik som du bryr dig om. I och med det skapar vi nästa generations smarta apparat: Bilen. Och vi kallar den Byton”, skriver företaget på sin hemsida.
Innan den officiella premiären har företaget släppt detaljbilder och interiörbilder på bilen, som kommer att vara eldriven och självkörande på nivå 4. Byton kallar den för SIV – Smart Intuitive Vehicle. Bilen är ständigt uppkopplad och förarmiljön domineras av skärmar. Räckvidden sägs vara 50 mil. Den produktionsklara versionen kommer i slutet av 2019 i Kina och därefter i Europa och USA.
Diskutera: Tror du att Byton kommer att lyckas i bilindustrin?
Byton bildades i höstas och har förutom i Kina kontor i Tyskland och USA. Grundarna är Carsten Breitfeld och Daniel Kirchert, som tidigare jobbat på BMW, samt Nissans premiummärke Infiniti. Nu är Byton redo att ge sig in på bilmarknaden och gör det i tron att det är den digitala användarupplevelsen som gör att kunder kommer att välja just deras bilar.
”Vi kommer att ersätta cylindrar och hästkrafter med uppkoppling och teknik som du bryr dig om. I och med det skapar vi nästa generations smarta apparat: Bilen. Och vi kallar den Byton”, skriver företaget på sin hemsida.
Innan den officiella premiären har företaget släppt detaljbilder och interiörbilder på bilen, som kommer att vara eldriven och självkörande på nivå 4. Byton kallar den för SIV – Smart Intuitive Vehicle. Bilen är ständigt uppkopplad och förarmiljön domineras av skärmar. Räckvidden sägs vara 50 mil. Den produktionsklara versionen kommer i slutet av 2019 i Kina och därefter i Europa och USA.
Diskutera: Tror du att Byton kommer att lyckas i bilindustrin?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.