Tesla hann lova bort 80 exemplar av den kommande Roadster-modellen innan den möjligheten försvann från hänvisningsprogrammet. Foto: Tesla
Teslas framgångsrika marknadsföringskoncept har blivit för dyrt. Nu blir det därför svårare att få förmåner som gratis laddning.
Tesla gör helt om i sitt ”referral”-program, eller hänvisningsprogram, som har fungerat som ett slags publikt marknadsföringsverktyg för företaget.
Under många år har allmänheten kunnat dela unika länkar till Teslas produkter på sociala medier. Via länkarna har andra människor exempelvis kunnat beställa en bil till rabatterat pris, varefter den som delat länken har fått en belöning.
Belöningarna har ändrats till och från de senaste åren. Under en tid kunde människor med många följare till och med få en gratis Tesla Roadster, den nya sportbilen som ännu inte är i produktion. Enligt uppgifter har Tesla lovat bort 80 stycken sådana till de mest framgångsrika länkdelarna.
Programmet har varit ett sätt för Tesla att marknadsföra sig och öka försäljningen av sina produkter utan att använda sig av konventionell marknadsföring och reklam.
I takt med att företaget växer har hänvisningsprogrammet dock blivit allt dyrare för företaget. År 2019 meddelade Elon Musk att det skulle upphöra helt, vilket inte hände. I stället begränsades belöningarna till max 160 mils gratis snabbladdning till båda sidorna av transaktionen.
Enligt uppgifter till sajten Electrek kommer även det nu att dras in. Enligt Electreks källor har gratisladdningen kostat företaget mer än 190 miljoner kronor bara under 2021.
Därför kommer hänvisningslänkarna att dras in så att de inte längre kan spridas av inflytelserika internetanvändare. I stället ska det vara möjligt att använda Teslas app för att dela ut hänvisningar på ett mer personligt sätt.
Under många år har allmänheten kunnat dela unika länkar till Teslas produkter på sociala medier. Via länkarna har andra människor exempelvis kunnat beställa en bil till rabatterat pris, varefter den som delat länken har fått en belöning.
Belöningarna har ändrats till och från de senaste åren. Under en tid kunde människor med många följare till och med få en gratis Tesla Roadster, den nya sportbilen som ännu inte är i produktion. Enligt uppgifter har Tesla lovat bort 80 stycken sådana till de mest framgångsrika länkdelarna.
Programmet har varit ett sätt för Tesla att marknadsföra sig och öka försäljningen av sina produkter utan att använda sig av konventionell marknadsföring och reklam.
I takt med att företaget växer har hänvisningsprogrammet dock blivit allt dyrare för företaget. År 2019 meddelade Elon Musk att det skulle upphöra helt, vilket inte hände. I stället begränsades belöningarna till max 160 mils gratis snabbladdning till båda sidorna av transaktionen.
Enligt uppgifter till sajten Electrek kommer även det nu att dras in. Enligt Electreks källor har gratisladdningen kostat företaget mer än 190 miljoner kronor bara under 2021.
Därför kommer hänvisningslänkarna att dras in så att de inte längre kan spridas av inflytelserika internetanvändare. I stället ska det vara möjligt att använda Teslas app för att dela ut hänvisningar på ett mer personligt sätt.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.