Elbilsförsäljningen börjar ta fart ordentligt i Europa. I mars var en av fem nya bilar som byggdes i Tyskland antingen en elbil eller laddhybrid, och under första kvartalet i år var en av tio nya VW-bilar antingen en ID 3, ID 4 eller e-Up.
Dessutom kommer förmodligen en viktig milstolpe nås redan i sommar: då kan antalet nyregistrerade elbilar under de senaste tolv månaderna i Västeuropa klättra över en miljon.
Det visar nya siffror från branschanalytikern Matthias Schmidt.
Oklar tillgång
Även om elbilskurvan pekar stadigt uppåt ser han ett hot vid horisonten. EU:s utsläppskrav kan i vissa fall vara för slappa, och det innebär att biltillverkarna kan dra i handbromsen lika snabbt som de började accelerera för att ställa om till eldrift.
Ett exempel som han nämner är att Hyundai bara förväntar sig att leverera ett ”mycket begränsat” antal av nya elbilen Ioniq 5 under året. Den första leveransen nådde hamnen i Tyskland i april.
Hyundai i Sverige kan inte svara på hur många Ioniq 5 som kommer levereras i år. Märkets svenska pr-chef Tobias Joelsson säger att han inte kan kommentera uppgifterna om begränsad tillgång på bilar.
”Vi är i löpande dialog med fabriken i syfte att få så många bilar av modellen allokerade och producerade som möjligt. Intresset för Ioniq 5 är väldigt stort och vi gör allt för att tillgodose så många kunder som möjligt”, skriver han i ett mejlsvar till Vi Bilägare.
Läs också: Säljstart för Hyndai Ioniq 5 – här är alla priser och versioner
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.