Vi Bilägares Mikael Schultz har varit i München och provkört BMW 5-serien, som mitt i nuvarande generationens livscykel fått en ansiktslyftning. Låt oss ta reda på vad han tycker om bilen.
Märker du någon skillnad mot den gamla modellen?
- Inte mycket egentligen. Det är lite nytt utseende i nosen och man har gjort några chassiförändringar. De har monterat in en ny multimediaanläggning och interiören har fått lite förändrad design. Det är svårt att märka någon skillnad om man inte har den gamla framför sig också, även om det förstås körmässigt är en förbaskat rolig, trevlig och snabb långsfärdsbil.
Vilka modeller har du kört?
- Jag har kört två modeller som inte lär bli några storsäljare i Sverige. Det är sedanen 530d, 6-cylindrig diesel alltså, och GT-modellen 535i. Den stora nyheten är egentligen 518d som är en ny 2-litersdiesel med 143 hästkrafter. Den ska släppa ut 119 gram per kilometer och har en deklarerad förbrukning på 4,5 liter/100 kilometer. Den tror jag blir superbra för tjänstebilsmarknaden.
Hur ligger priserna?
- 5-serien blir lite dyrare nu efter den här uppdateringen men samtidigt kommer ett komfortpaket med rattvärme, parkeringssensorer och lite sådant att vara standard. Prisspannet ligger från 351 900 kr för billigaste sedanen 518d medan den dyraste modellen, uppdaterade M5, har grundpriset 964 000 kr. Kombimodellerna kostar 18 900 kr mer än sedanerna.
Vad tycker du om Gran Turismo-modellen?
- Den känns inte lika rapp som sedanen. Den är högre och klunsigare och 50 000 kr dyrare. Till den ingår automat däremot. BMW:s 8-stegade automatlåda fungerar jättefint.
Uppdaterade BMW 5-serie börjar säljas i Sverige tidigt i september. Hela provkörningen kan du läsa senare i papperstidningen.
Diskutera: Vad tycker du om ansiktslyfta BMW 5-serien?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Toppmodellerna är säkert trevligare än den billigaste som jag provkörde. Tråkigare bil har jag inte kört på länge, en riktig pensionärsbil? Man bör förstå skillnaden mellan toppmodellerna och dom billigare, körglädje finns inte i alla BMW bilar automatiskt.
Mikael S säger att han inte märker så stor skillnad mot den tidigare versionen men givetvis så handlar det förståss om en "förbaskat trevlig körmaskin"
Var inte den tidigare 5-serien det också eller för den delen en 5-serie ifrån -80 talet ?
När vi pratar om Bmw så tar jag och de flesta andra för givet att det handlar om körmaskinen nr1.
Dessa körmaskiner är förbehållna några få som inte behöver kompromissa med något.
Den kan vara hur ful,dyr och opraktisk som helst eftersom att det ju handlar om en Bmw.
Det roliga är dock att en Bmw inte behöver vara snabb eller bra på något annat än att vara dyr. ( som redan påpekat )
Tag bort körglädjen och all dyr extrautrustning och kvar blir en ovanligt naken men helt vanlig bil.
Det finns många som vill ha en snabb och välutrustad bil men som ändå istället väljer en "basutrustad" Bmw med en liten motor.
Jodå,så att jag köpte en Bmw....för att jag kunde!
Märket på bakluckan har märkliga effekter på folk.
Skriv gärna spaltmetrar om hur duktiga Bmw är men det gör absolut ingenting om inte allt egentligen bara handlar om det svårdefinerade ordet körglädje!
Är bilen bara rolig eller dyr nog så kvittar allt annat,..eller vad är slutsatsen?
Få tycks förstå det här med att se helheten. Körglädjen sitter inte per automatik i en stark motor som en del tycks tro (läs "toppmodellerna"). Körglädje är en väl avvägd komposition av många olika saker såsom växellådans karaktäristik, chassits sättning, styrningens utformning, förarmiljön, hopsättningskvaliteten, detaljarbetet och så vidare. Om man lite föraktfullt fnyser åt en "basutrustad" BMW och av ren hävd stämplar den som "tråkig" och gud vet allt har man ingen känsla för just helheten. Och det är just i frågan om se och förstå helheten som agnarna skiljs från vetet bland bilköparna.
Visst är det så "Kapten" men långt ifrån alla som köper en Bmw har denna känslan i kroppen.
Så lätt är det inte att skilja "agnarna ifrån vetet".
Betydligt fler köper en Bmw för att framhäva något,..just helt enkelt för att Bmw är så förknippat med prestige.
Har lite svårt att tro på att den där körglädjen som det pratas om infinner sig i en 316 med tygklädsel i någon större utsträckning.
Däremot kan chauffören känna sig hur sportig och viktig som helst och peka finger åt "sämre bemedlade" som bara har råd med en Volvo. ( som är både dyrare och snabbare )
Har själv alltid varit förtjust i både Bmw och Audi men för mig med en begränsad budget avsatt till fordon så jämnar glädjen utav att sitta i dessa premiumbilar inte ut dess kostnader.
Min syster har en nyare A3 och i den finner jag absolut ingenting av glädje,..den är trång,dåligt utrustad och trött.
Här pratar vi absolut ingen körglädje och vore det inte för ringarna i fronten så hade bilen ärligt talat aldrig köpts.
Man brukar ju säga att om det smakar så kostar det men i det här fallet så har man endast en fadd smak i munnen efter en provtur och som sagt,..bilen är allt annat än praktisk.
Skicka i en annan motor och utrustning och det blir nästan ett "hallelujah moment" i vad som skulle ha kallats för körglädje men så var det ju här med kostnaderna och allt det tråkiga andra...( oops,..glömde nästan att dessa bilarna inte behöver at vara prisvärda ) ;)
Jag tycker Kapten och AL summerar det bra, när det gäller frågan varför man kör en BMW (eller motsvarande). Att sedan, som Mistro är inne på, statusen spelar en roll för många är säkert sant.
Själv kör jag Audi och Golf om vart annat och jag kan väl inte annat än erkänna att bägge bilarna har sina förtjänster, i alla fall på kortare turer. Med Golfen är det jakten på dieseldroppar och avslappnad körning som gäller. Audin blir mer en kompetent långfärdsvagn med bättre prestanda i det mesta (komfort, styrning, kurvtagning, ljudnivå, stolar, fjädring (liten skillnad egentligen), ja det mesta i bilen ger lite mer.
Blev lite OT, sorry....
AL - kunde du välja bort Runflat-däcken redan vid köp? Eller har du bytt ut dom själv?
AL, jag ser fram emot dina erfarenheter mellan BMW:s permanenta 4WD och Haldex-systemet. Däremot kan vintern få vänta ännu en liten tid;-)
De tar bort den sista bilen med någon större försäljning med rak sexa, 530i
Jag har en BMW med sug sexa och bak hjuls drift, det var de stora anledningarna till köpet, den raka sug sexan slår allt jag kört, dock så klart inte starkast men silkes lena gången och varv hungern slår allt.
Med turbo treor/fyror och fram hjuls drift finns det ingen anledning för mig i framtiden och köpa BMW
Fredrik_Langvall: Du får skriva precis som du vill, men dina särskrivningar är så många och överdrivna att jag undrar om du gör dig till.
"sug sexa" - varför inte "sugsexa"?
"bak hjuls drift" (!) - varför inte "bakhjulsdrift"?
"silkes lena" (vem? Lena Svensson?) - varför inte "silkeslena"?
"varv hungern" - varför inte "varvhungern"?
Säg orden och du säger till exempel "bakhjulsdrift" i ett enda ord. Skriv så också.
Praktexemplet nr 1: En lång hårig sjuk sköterska är något helt annat än en långhårig sjuksköterska ...
PS Nu kan det ju vara så att du dras med kanske dyslexi eller liknande och om så skulle vara fallet ber jag dig bortse från mitt inlägg. DS
När jag gick på gymnasiet hade jag en äldre skolkamrat som hade en BMW 2002 Ti, något jag verkligen suktade efter. Det fanns egentligen inget inredningsmässigt som höjde den över andra, men den var sportig och ändå hyfsat komfortabel - för sin tid. Men faktum är att en Ford Cortina Lotus var nog så sportig inuti.
På senare år har jag endast åkt i Mercedes och BMW och då tyckt att de varit tämligen tråkiga. Fast det var för all del inga av de lyxigare modellerna. Där är intrycket säkert ett helt annat, i synnerhet hos Mercedes - och det är nog där man hittar bilvärldens bästa stolar med uppblåsbara sidostöd som automatiskt stöttar i kurvorna.
Jag skärskådade för något år sen Audi. Medger att sammansättnings- liksom materialkvaliteten var hög, men ack så tråkigt. Numer har de åtminstone inte okomfortabel fjädring.
Men jag förstår mycket väl om någon uppskattar en BMW som ren körmaskin. Redan en Ford har ju bra känsla i växelspak och bra samspel koppling/gas. Hur mycket hjulupphängning och stolar förmedlar av underlaget spelar också in. Detsamma gäller styrningen. Tyngdpunkten, rollcentrum - ja, det finns många detaljer som avgör om en bil ger det där extra i körkänsla. men alla är inte lyhörda för det. Lika lite som att alla kan uppskatta skillnaden mellan rödviner eller mellan olika gitarrer, för att ta ett par exempel.
Jag kommer osökt att tänka på den där Nisse. Han har inte det minsta känsla för skillnader mellan de bilar han kör. Det är honom fullkomligt egalt, vilket gör att han heller inte förmår uppskatta skillnader som för mig kan vara smått formidabla. (Ja, det gäller för övrigt även vin.)
Det kan alltså vara så att den BMW jag uppfattar som smått tråkig, ger mig en helt annan känsla om jag parkerar mig bakom ratten. (Fast omvända mätare och röd instrumentbelysning kan jag aldrig uppskatta.)
Tystnad i en bil är däremot något jag alltid uppskattar.
Jag har skrivit om bilens egenskaper, men visst finns det, precis som Mistro påstår, de som väljer en BMW bara för att det är just en BMW. En del ungdomar väljer den väl inte enbart av statusskäl, utan även för att de "vet" att de också får en körmaskin.
Jag får nog utgå ifrån att Fredrik_Langvall skämtar med alla sina särskrivningar.
Det lär nog annars i vart fall inte handla om äkta dyslexi, utan mer om en sorts slöhet som brer ut sig allt mer. Man lägger sig helt enkelt inte vinn om att lära sig skriva ordentligt - man tror att man blir förstådd ändå, ju. Vilket långt ifrån är fallet. Som lärarvikarie har jag sett samma slöhet på olika sätt. Ibland är det en uppgivenhet i tron att de ändå aldrig kan lära sig - och så släpper man det hela. Ofta handlar det om opedagogiska lärare som borde ägna sig åt annat. Jag har åtminstone fått några människor att inse att de inte är några matematiska dumbommar. (En påfallande vanlig uppfattning.)
Vad särskrivning beträffar, är det precis så enkelt som Kapten beskriver det. Uttalas det som ett ord, så är det ett ord.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.