Uppåt för Volvo, men bakåt för BMW och Toyota samt för fjolårets raketer Audi och Hyundai.
Framgångar varar inte för evigt och resultaten från AutoIndex 2007 visar att det aldrig går att slå sig till ro. Generellt blir ändå de svenska kunderna mer och mer nöjda med sitt bilägande.
Tre nya märken har tagit plats i Sveriges bredaste bilkonsumentundersökning och för en av nykomlingarna blev det bingo direkt. Subaru, vars marknadsandel numera överstiger en procent, lyckades till och med överträffa resultaten från de senaste årens dominanter, BMW och Toyota.
BMW och Toyota har fortfarande oerhört nöjda kunder, men kanske går det inte att växa hur mycket och hur snabbt som helst. Bilbranschen liksom alla andra kommersiella branscher är färskvara. När förväntningarna från bilägarna inte längre överträffas är det naturligt att reaktionerna dämpas. Det är aldrig lätt att år efter öka eller att hålla fast vid riktigt goda resultat.
I genomsnitt har de svenska bilägarna blivit mer nöjda på bara ett år, men det beror inte denna gång på BMW:s eller Toyotas kunder. Båda har tappat några tiondels procentenheter jämfört med betygsnittet från i fjol. Men i rankingen blev det bara varsitt steg tillbaka på grund av Subarus inträde.
I premiumklassen är det Volvo som stått för den stora framryckningen genom att passera både Audi och Saab. Tendenserna för Volvo pekade åt rätt håll redan i fjol tack vare stora och målinriktade satsningar inom både sälj- och verkstadssektorn. Detta har betalat sig bra och Volvo är tydligt det premiummärke som höjt sina betyg mest. Också Mercedes har procentuellt fått något mer nöjda kunder efter några riktigt tunga år.
Audi och framför allt Saab sålde riktigt bra i fjol och det kan vara så att helt nya kunders förväntningar varit riktigt höga. Saab får bara marginellt sämre betyg medan Audi tappar 1,7 procent. En indikation på att det är nybilsägarna och inte begbilägarna som haft stora, men kanske inte helt infriade förväntningar får vi om vi studerar resultat och ranking i olika årsmodellgrupper. Audi och Saab tillhör de märken där begbilägarnas ranking blir högre jämfört med motsvarande nybilsägare.
Jämförelsen mellan nytt och gammalt visar på ett par riktigt dramatiska exempel och det handlar om nykomlingarna Kia och Suzuki. Totalt sett hamnar både märkena på nedre halvan när hela intervjugruppen med ägare till bilar av årsmodeller 2000-2006 sagt sitt. En uppdelning mellan nybilsägare, årsmodellerna 2003-2006, och begbilägare, 2000-2002, visar på avsevärda skillnader. Sett till ranking och poäng har både Kia och Suzuki riktigt nöjda nybilskunder. Här blir det riktigt tydligt att det är de garantilösa begbilägarnas omdömen som drar ned totalbetygen.
De svenska bilägarna har alltså blivit något mer nöjda och denna gång kan detta i första hand tillskrivas märken som Seat, Skoda, Citroën, Mazda och Opel. Seat har förbättrat sitt nöjdhetsindex mest av alla, men ännu räcker det inte för att lämna bottenplatsen. Näst efter Seat är Skoda det märke där betygen ökat mest.
I rankingen på den nedre halvan noterar vi tillbakagångar för Mitsubishi, Hyundai, Volkswagen, Renault och Ford. Mitsubishi och Hyundai hör till de märken där betygsnittet tydligt påverkats till det sämre. Några pinnhål upp på rankingen går Skoda och Peugeot.
I kommande nummer ska vi belysa vilka faktorer som har påverkat resultaten. Ägarnas betyg på produkterna, återförsäljarna, verkstäderna och referenserna till det egna märket ger intressanta besked i olika frågor om hur nöjda de svenska bilägarna är.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.