Nästa artikel
Uppåt för svensk bilhandel
Nyheter

Uppåt för svensk bilhandel

Publicerad 3 april 2014 (uppdaterad 3 april 2014)
En fortsatt positiv utveckling på den svenska bilhandeln har gjort att nybilsprognosen ritats om en aning.

I mars såg vi en ökning av nyregistreringar med 22,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Totalt såldes 27 605 bilar under mars månad i år. Det här tillsammans med att försäljningen i januari och februari får branschorganisationen Bil Sweden att öka på sin nybilsprognos för året med 15 000 bilar till 290 000.

Hittills i år har det sålts 67 803 nya bilar i Sverige, en ökning på cirka 20 procent jämfört med samma period i fjol då 56 074 nya bilar registreardes.

Bilarnas 25 i topp
(Modell, Antal, Ändring)

1. Volvo V70, 2007, +35,42
2. VW Golf, 1514, +109,98
3. Volvo S/V60,1 223, -4,07
4. VW Passat, 1 059, -16,15
5. Volvo XC60, 949, +75,74
6. Volvo V40, 696, -30,74
7. Toyota Auris, 645, +89,14
8. Kia Cee´d, 619, +4,56
9. BMW 3-serien, 569, +55,46
10. BMW 5-serie, 559, +58,80
11. Ford Focus, 515, +47,14
12. Audi A4, 513, +17,66
13. Toyota Yaris, 494, +44,44
14. VW Polo, 484, +287,20
15. Nissan Qashqai, 448, -4,47
16. Renault Clio, 366, +44,09
17. Hyundai i30, 346, +56,56
18. Kia Sportage, 343, +45,95
19. Skoda Octavia, 287, +26,78
20. Skoda Fabia, 284, -6,57
21. Audi A3, 257, +29,14
22. Mercedes E-klass, 256, +28,00
23. Toyota Rav 4, 237, +59,06
24. Audi A6, 237, -21,78
25. VW Tiguan, 180, -29,13

Jämfört med jan–mars 2013.
Källa: Bil Sweden

Diskutera: vad tycker du om topplistan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-03 10:53
trasten

Ännu ingen PSA-produkt topp 25, trots ivrigt påhejande i spalterna!

#2 • Uppdaterat: 2014-04-03 11:19
Hackenbush

Det är lite konstigt att de felfria, populära PSA-produkterna inte ligger högre i listan.,

#3 • Uppdaterat: 2014-04-03 12:00
Mistro

Listan nämner de bäst säljande bilarna i Mars ..eller Jan - Mars ?

#4 • Uppdaterat: 2014-04-03 12:17
king of the road

Skoda Octavia borde sälja cirka 1500 bilar varje månad,om man jämför med finland, 500-600 Octavior i månaden i finland , motsvarar i procent cirka 6% marknadsandel ,Octavia är etta i finland hittils i år...En av dom mest prisvärda i klassen.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-03 12:30
Audi A5 SB

Mistro, listan visar nybilsförsäljningen för mars 2014 och då jämfört med mars 2013.

Det kan noteras att Opel har bara Astra med på topp 75. Vidare så har Peugeot 508 ramlat ur. Vad hände där?

Det bilmärke som ökar mest är Dacia, inte helt oväntat. Det som minskar mest är Honda, vilket var desto mer oväntat.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-03 13:11
Raphael

Nej Hackenbush det är inte konstig att svenska köpare inväntar kombiversionen av nya Peugeot 308. Det är ju kombiversionerna som säljer bäst hos konkurrenterna i den klassen, och tittar vi på tidigare generationer hos Peugeot så har kombiversionen stått för 70 procent av försäljningen. Kombiversionen kommer först till Sverige i slutet av sommaren. Peugeot 308 rusar uppför listorna utanför Sverige även fast kombin inte finns på marknaden, men övriga Europa är inte lika kombifixerade som Sverige.

C4 Picasso II och C4 Grand Picasso II är marknadsledande i Europa och nr 1 i sin klass minibussar, men minibussar är ingen stor marknad i Sverige. Du hittar inte en enda minibuss på 25-i-topp i Sverige. Istället finns det flera SUV:ar i den svenska listan, dessa är inte alls lika populära i övriga Europa.

Vi hittar inte Fiat 500L heller bland de 25 mest sålda bilarna i Sverige, trots att 500L är nr 1 i sin klass - minsta minibussklassen - i Europa och en storsäljare.

Än en gång kan vi konstatera att Sverige har ett helt annat köparmönster än övriga Europa, och att svenska köpare väljer SUV som familjebil framför de minibussar som övriga europér väljer. Man kan ju tro att Sverige är ett land med enbart dåligt underhållna grusvägar eftersom hög markfrigång tydligen är viktigare för svenska familjer istället för en rymlig och komfortabel mjuk minibuss med flexibla lösningar för barnfamiljer.

#7 • Uppdaterat: 2014-04-03 13:41
Pi

Ingen som kommenterat att den av många hatade Golfen ökade med fantastiska 110 % och det ifrån en redan mycket hög nivå...

#8 • Uppdaterat: 2014-04-03 13:42
Hackenbush

Raphael skrev
"Än en gång kan vi konstatera att Sverige har ett helt annat köparmönster än övriga Europa, och att svenska köpare väljer SUV som familjebil framför de minibussar som övriga europér väljer. Man kan ju tro att Sverige är ett land med enbart dåligt underhållna grusvägar eftersom hög markfrigång tydligen är viktigare för svenska familjer istället för en rymlig och komfortabel mjuk minibuss med flexibla lösningar för barnfamiljer."

javisst Raphael, det där kan man faktiskt fundera över. Personligen skulle jag föredra en familjebuss framför en Suv om jag skulle stå inför valet.
Jag hade faktiskt en folkabuss som familjebil under ett antal år när barnen var små och vi hade ofta bekanta/föräldrar som ofta reste med oss och det var helt ok.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-03 13:45
Hackenbush

Golf ökade med 110% endast för att den är så dålig och går sönder hela tiden, du vet 3.14, det säljer bra.

#a • Uppdaterat: 2014-04-03 14:04
true believer

Bilarna på listan är skrammebilar och plåtschabrak allihop, med undantag av Renault clio. Bilar som USA, Kanada, och Asien tröttnat på för det är där de duger alltså sämsta bilarna på jorden!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.