På bilsalongen i Turin 1980 presenterade Ferrari sin första bil med fyra dörrar och sedankaross. Konceptstudien markerade 50-årsjubileet för det italienska designhuset Pininfarina, som också ritade modellen.
Namnet Ferrari Pinin kan också härledas till Pininfarina, vars grundare Battista Farina löd under smeknamnet ”Pinin”. Det blev däremot ingen serietillverkning, bilen såldes i stället till en samlare.
Men den 26 oktober i år är Ferrari Pinin aktuell igen. Då går modellen under klubban hos Londonbaserade auktionshuset RM Auction. Prislappen väntas överstiga 540 000 euro, motsvarande 4,7 miljoner kronor.
Bilen är i fullt körbart skick och under huven huserar en V12-motor på fem liter som pumpar ur sig 360 hästkrafter. Sugen på att slå till?
Diskutera: Vad tycker du om Ferrari Pinin?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Elegant vagn
Väldigt vacker förutom grillen som känns lite överdriven. Formspråket påminner mycket om Bitter som byggdes på Opel-teknik på 70 och 80-talen i Tyskland. Även de vackra vagnar men med lite simplare men förmodligen mer plånboksvänlig teknik.
Grillen lite som Hanibal Legtor men vilken bil
Open Senator ...
Opel .. ska det självklart stå
Det är rätt stor koppling mellan denna och Opel.
Sedan slutet av 1960-talet har Opel hämtat inspiration från Italien, det är ex. en av orsakerna till alla lyckade Opelcoupéer.
I det här fallet så är det utöver Bitter SC som efterträdde CD, Rekord E 83-86 (C-stolpen), samma triangel bakom dörren återfinns ju dessutom på första Omega, Senator som sagts och conceptbilen Tech 1 från 1982, inredningen i Tech 1 liknar påtagligt denna Ferrari, fast Opels version är mer förfinad.
Bitter SC hade för övrigt en svällande lyxig inredning.
Och tvärt emot vad man tror så var faktiskt tekniken i Monza och första Senatorn som Bitter bygger på betydligt mer avancerad i – detaljer – än vad som är allmänt känt.
Lite kul att den fick kallas "Pinin", som är ungefär samma som "lille"...
Tycker bilen är fulsnygg, sådär som Aston Martin Lagonda.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.