Män får höga betyg bakom ratten. Kvinnorna är mer medelmåttiga. Åtminstone när de svenska bilisterna ska sätta betyg på sig själva.
Försäkringsbolaget If har frågat 3143 svenska bilister om hur bra de anser sig vara som bilförare. Och svaren visar att bilisterna ser sig som skickliga bakom ratten.
Endast två procent av de tillfrågade anser att de kör sämre eller mycket sämre än genomsnittet. Tre av fyra män ger sig själva en fyra eller femma på en femgradig betygskala.
Var femte man, 21 procent, anser sig vara värd högsta betyg (fem) bakom ratten.
Lägre betyg bland kvinnorna
De tillfrågade kvinnorna ger sig själva ett lägre betyg. 46 procent av de tillfrågade ser sig själva som en trea på en femgradig skala.
Detta trots att män ställer till med fler olyckor i trafiken än kvinnor.
- Omfattande studier visar att även om hänsyn tas till körsträcka, bilmodell och region kvarstår stora riskskillnader mellan könen, säger Caroline Uliana, pressansvarig på If.
Uppe till höger kan du se hur svarsalternativen fördelade sig.
Endast två procent av de tillfrågade anser att de kör sämre eller mycket sämre än genomsnittet. Tre av fyra män ger sig själva en fyra eller femma på en femgradig betygskala.
Var femte man, 21 procent, anser sig vara värd högsta betyg (fem) bakom ratten.
Lägre betyg bland kvinnorna
De tillfrågade kvinnorna ger sig själva ett lägre betyg. 46 procent av de tillfrågade ser sig själva som en trea på en femgradig skala.
Detta trots att män ställer till med fler olyckor i trafiken än kvinnor.
- Omfattande studier visar att även om hänsyn tas till körsträcka, bilmodell och region kvarstår stora riskskillnader mellan könen, säger Caroline Uliana, pressansvarig på If.
Uppe till höger kan du se hur svarsalternativen fördelade sig.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Haha! Detta är ett bra underlag för en beteendevetenskaplig studie. Jag är av den genusmässigt felaktiga åsikten att män och kvinnor är olika. Därför fungerar vi olika bra med olika saker. Generellt sett, alltså.
Män är oftare bättre på praktiska uppgifter och har ett mer utvecklat spatialt tänkande (objekts placering och utseende i ett rum) och jag tror att det kan bidra till att ge män bättre förutsättningar att köra bil bra.
Men sen verkar män också vara utrustade med en superman-självbild, vilket är en stor riskfaktor i trafiken. Det kvittar hur bra den spatiala förmågan och sladdkontrollsförmågan m.m. är om allt är kopplat till ett feldimensionerat självförtroende.
Jag åker hellre med min fru som inte är jätterutinerad som förare, men som kör försiktigt, än med en man som KAN köra skickligt rent tekniskt, men som har ett omdöme som en groda.
Män är fantastiska - eller hur, kvinnor?!
Ta en titt på några av bilauktionsfirmornas sajter.
Ganska underhållande läsning,speciellt redogörelsen för fordonens skick.
Det som säljs är till huvudparten tidigare förmåns-och vagnparksbilar.
Nästan genomgående är fordonen rejält skamfilade: dörruppslag, tryckskador stötfångare, skärmar och dörrar samt buliga trösklar, skrap repor i oändlighet.
Dessa bilar har sannolikt till största delen brukats av män.
Du kan anklaga herr Svensson för att vara oekonomisk, skitig, okunnig om det mesta och till och med en dålig älskare - men kom för guds skull inte och säg att han är en dålig bilförare!
Min dotter har ett nytaget körkort. Hon vågar ge sig in i ovana situationer och hon vågar också låta bli att köra över sin förmåga. Jag kan ännu inte bedöma hur bra hon kommer att bli rent körtekniskt - känslan för bilens bettende och körlinje - men trafiktekniskt är hon överlägsen majoriteten av jämnåriga grabbar - och inte minst beträffande självinsikt.
Lasse J, Förhastad slutsats. Däremot är företagsbilar (ej tj bilar) genomgående mer skamfilade då många olika personer kör dessa på ett företag å många ggr sköts dåligt av "ansvarig" på företaget.. Tjänstebilar däremot sköts bra då detta är en förmån som man skattar hårt för.
Har haft 10 tj-bilar och är omgiven av kollegor som har tj-bilar - alla sköts bra även om ngn incident kan vara fallet ibland.
Och allra skickligast var väl män under 24?
Glenn
Det handlade inte om att putsa bilen bra eller dåligt, utan att hantera den i trafikmiljön.
Om en bil körs ned av många olika personer,är det följaktligen många som kör förbaskat dåligt!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.