Men projektet har redan stött på rödljus hos amerikanska myndigheter.
Från och med nu kan innevånare i San Francisco beställa en Volvo XC90 som kör själv från taxitjänsten Uber. De båda företagen offentliggjorde i somras att de ingått samarbete, vilket går ut på att Volvo bygger basfordon till Uber, som sedan fyller dem med sin autonoma teknik och hårdvarukomponenter. Både Volvo och Uber arbetar alltså parallellt med sin egen autonoma utveckling.
Uber har redan testat självkörande, specialbyggda Fordmodeller i Pittsburgh och nu kommer alltså turen till San Francisco. Men projektet riskerar att stöta på rött ljus. Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att trafikmyndigheten DMV (Department of Motor Vehicles) säger att Uber saknar ett nödvändigt tillstånd för att testa självkörande fordon i San Francisco och beordrar dem att upphöra med testerna genast. Uber å sin sida menar att tillstånd inte behövs eftersom fordonen per definition inte är helt självkörande, då det hela tiden sitter en tekniker i framsätet som är redo att ta över kontrollen.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Uber och Volvo?
Uber har redan testat självkörande, specialbyggda Fordmodeller i Pittsburgh och nu kommer alltså turen till San Francisco. Men projektet riskerar att stöta på rött ljus. Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att trafikmyndigheten DMV (Department of Motor Vehicles) säger att Uber saknar ett nödvändigt tillstånd för att testa självkörande fordon i San Francisco och beordrar dem att upphöra med testerna genast. Uber å sin sida menar att tillstånd inte behövs eftersom fordonen per definition inte är helt självkörande, då det hela tiden sitter en tekniker i framsätet som är redo att ta över kontrollen.
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Uber och Volvo?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.