Nästa artikel
Tyskland utökar miljözoner
Nyheter

Tyskland utökar miljözoner

Publicerad 24 maj 2017 (uppdaterad 11 oktober 2023)
Planerar du bilsemester i Tyskland i sommar? Se till att du har dekal i vindrutan, annars kan det bli böter.

I Tyskland finns så kallade miljözoner (Umweltzonen). Här får bara bilar som understiger ett visst partikelutsläpp köra och för att styrka detta behövs en speciell dekal (Feinstaubplakette) på vindrutan. Även utländska bilar måste ha detta. Sedan tidigare har flera tyska storstäder, bland andra Berlin, Hannover, Köln, Stuttgart, München, Dortmund och Düsseldorf, tillämpat miljözoner och nytt för 2017 är att även Balingen, Kassel och Regensburg inför det.

Bilar som inte har en dekal får inte färdas i miljözonerna. Straffet blir böter eller bärgning. Det finns tre olika dekaler: Röd, gul och grön. Röd gäller dieselbilar med första registrering mellan 1997-2000 (Euro2). Gul är för Euro 3-klassade dieselbilar (2001-2005) och grön för dieselbilar med Euro 4, 5 eller 6 från 2006 och framåt. Grön dekal gäller också bensinbilar med första registrering 1 januari 1993 eller senare.

Läs mer om hur du skaffar en miljödekal inför Tysklandsbesöket på Transportstyrelsens hemsida.
 
Diskutera: Vad tycker du om de tyska miljözonerna?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-24 12:59
Raphael

Miljödekal för Tyskland kan beställas här...
http://www.registreradinbil.nu/main.php?menuId=117

Går även att köpa dem på Dekras besiktningsstationer i Sverige, men då till lite högre pris.

#2 • Uppdaterat: 2017-05-24 14:56
Ingooo

Förbannat larv. Om man kör bilsemester genom europa ser man till slut inte ut genom bilrutan pga alla dekaler.

#3 • Uppdaterat: 2017-05-24 15:18
pinjong

Dekaler känns så 00-tal men miljözoner är en bra idé.

#4 • Uppdaterat: 2017-05-24 21:49
pinjong

Så det är alltså bara bra att koncentrera farliga luftburna ämnen i folkrika områden då...

#5 • Uppdaterat: 2017-05-24 22:58
Världens vackraste man

Jag ska köra i Tyskland i sommar med en 4,6 liters V8. Motorn är en flexifuel-motor som KAN köras på E85. Därför antar jag att bilen anses vara en miljöhjälte. Larvigt. Min bil drar lika mycket soppa som en Volvo. Jag får väl tacka, antar jag.

#6 • Uppdaterat: 2017-05-25 12:43
Saabium

Nu handlar det om små farliga partiklar (sådana som dieselbilar vräker ur sig) och inte om bränsleförbruking, som jag förstår artikeln. Sverige har hamnat på efterkälken när det gäller miljöarbetet.

#7 • Uppdaterat: 2017-05-29 17:21
jete

Eller likadana små partiklar som fliseldade värmeverk vräker ur sig i massor. Väldigt tyst om det, väldigt, väldigt, det nästan finns inte. det ligger väl i Värtan eller hur?

#8 • Uppdaterat: 2018-01-05 00:33
CEAT

Funderade på om min bil klarade av gränserna och ser då att man är grön med en bil från -93? Trodde det skulle stå fr.o.m 2019. Grym insats för miljön!

#9 • Uppdaterat: 2018-01-05 00:33
CEAT

Funderade på om min bil klarade av gränserna och ser då att man är grön med en bil från -93? Trodde det skulle stå fr.o.m 2019. Grym insats för miljön!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.