Volvos dyraste (från 560 000 kronor i Sverige) och mest tekniskt avancerade modell blir polisbil i tyska städerna Sankt Augustin och Pirna. Två exemplar har levererats.
Polisbilen har anpassats för tjänstgöring av tyska företaget Baumeister & Trabandt, som specialiserat sig på att bygga om fordon för olika ändamål. Bland annat har bilarna försetts med radioutrustning och blåljus som styrs via knappar på mittkonsolen.
Framhjulen på V60 Plug-in Hybrid drivs av en dieselmotor på 215 hästkrafter, medan bakhjulen drivs av en elmotor som utvecklar 70 hästar. Om batterierna är fullt laddade kan bilen köras i upp till fem mil enbart med eldrift.
Totalt tillverkar Volvo 500-600 polisbilar per år, de flesta hamnar i Sverige, men export till Storbritannien, Belgien, Nederländerna och Schweiz förekommer också.
Diskutera: Vad tycker du om tyska polisens bilval?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Se där ja, nu har även tyskarna fått upp ögonen för premiumbilar...;-)
Fast det är klart, vill man ha en vettig laddhybrid med prestanda som arbetsfordon så är väl urvalet rätt begränsat.
Ännu en anledning till att hybridtekniken även borde vara tillgänglig till V70.
Det finns ju en anledning till att Polisen i Sverige INTE kör V60.
Misstänker att anledningen till att Volvo inte satsat på V70 som laddhybrid är att nuvarande modell snart byts ut.
Nästa generation kommer säkerligen med hybridteknik.
Fast å andra sidan har de ju gjort elbilar av C30...
C30 ja...vilket skämt. Får hoppas att de åtminstone lärde sig något på resans gång så att tekniken snart kan placeras i t.e.x V40,men jag misstänker att tekniken likt bilen ifråga var föråldrad redan innan man började projektet. Sannlöst att påbörja något som man ändå inte har för avsikt att göra något med ...Men på den här biten är det visst mer viktigt att visa upp ett arbete än att faktiskt nå resultat. ( nåja...vi "försökte ju" )
Intressant också att Polisen i Tyskland inte anser det nödvändigt att släpa med sig ett halvt bohag i varje bil. :)
crister_1 - förstår absolut inte vad olika behov har för koppling till det nedvärderande uttrycket "bakåtsträvare". Du köper det som passar dig - andra köper det som passar dom även om det då råkar på vara en V70 eller annan hyfsat rymlig bil.
Nu är väl knappast en ny V70 det som folk i gemen anser vara en designkombi - det epitetet inom Volvo-familjen är nog rätt uppenbart att det är V60 som innehar.
Sen kan man fråga sig varför V40 verkligen heter som den gör eftersom den inte har det minsta av "kombi" över sig. C40 hade nog varit ett lämpligare namn...
"Christer" : Är själv osäker på om om DU förstod vad jag skrev!
Polisen i Sverige kör inte V60 eftersom att all deras utrustning inte skulle få plats i en sådan.
Samtidigt är det inga problem för Polisen i Tyskland?
All utrustning som Polisen har med sig har jag länge funderat på om den är nödvändig att släpa på i varje bil.
Nu är ju inte V70 direkt dyrare än en V60 så då kan de lika bra välja en rymligare bil.
V70 känns också som en solidare bil.
För övrigt tolkade jag din kommentar som att du stör dig på synpunkten av att dagens bilar är trängre och det kan väl de få tycka, som vill att en bil kallad för kombi även skall vara just rymlig?
Här är det fler muskelbilar som tyska poliser kör i Berlin.
http://www.autoevolution.com/news-g-image/toyota-prius-police-cars-patrol-berlin/66405.html
Nu tillhör ju lyckligtvis ännu inte V70 samma skara som t.e.x V60 men jag förstår inte dig "Christer" varför du är så trött på de som inte uppskattar dagens design som innebär sämre utrymmen!?
Vill man tvunget ha en Volvo och behöver normalt med plats så är man hänvisad till just V70. Om även V70 krymper så kommer med stor sannolikhet många att lämna märket.
De som tidigare köpte Opel för att de uppskattade utrymmet gör inte detta längre och det är väl synd?
Det jag menar är att kombin håller på att utrotas till fördel mer opraktiska bilar och sådana finns det ju redan i flera olika former. Om man inte behöver utrymmet så varför då välja en kombi?
För svensken så är kombin viktig men för en del så räcker det tydligen med att bilen kallas för kombi men jag tillhör inte den skaran.
Ville jag ha en skåpbil,cab,sedan,minibuss,coupe o.s.v så hade jag köpt det men nu vill jag alltså ha en kombi som även fungerar som en sådan och den tillverkare som inte kan förse mig med en sådan missar helt enkelt en möjlig kund i mig.
Även Fords kombibilar krymper ju så det är den trenden som vi har att vänta oss och det tycker jag är fel.. Det borde finnas plats för både och.
Jo även V70 har krympt och jämfört med 945 så är lastutrymmet betydligt sämre men utrymmet räcker ändå bra till för en barnfamilj och bilen känns solid.. Har inte frågat varför någon vill ha en "designkombi" då bilarna ju är snygga men en sedan eller coupe är ju oftast snyggare. Problemet blir ju när ett fabrikat tar bort alla sina rymligare bilar. Menar ju som sagt att det borde finnas både och. Verkar dock som att kombin som vi minns den förvandlas alltmer till "sportskombis" och de som vill ha mer plats får istället välja en minibuss.
De som är väldigt mycket emot dessa "designkombis" brukar inte heller gilla bilarna för övrigt så mycket utan föredrar lite enklare bilar utan allt för mycket skålade säten t.e.x ...ett alltför lågt insteg kan också ratas o.s.v
Vi är helt enkelt alla olika och därför behövs flera olika modeller hos varje tillverkare som ändå radikalt skiljer sig åt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.