Sverige och Norge har båda legat i framkant av utvecklingen när det gäller trafiksäkerhet. Men de senaste tio åren har Norge sprungit ifrån sitt grannland – den norska trafiksäkerheten har förbättrats betydligt medan det skett en avmattning på svenska vägar.
Det visar en ny studie som Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, gjort. Slutsatsen blir att Norge de senaste fem åren haft färre omkomna i trafiken per invånare än Sverige.
Studien visar att fler cyklister omkommer i Sverige än i Norge, och det finns även skillnader vad gäller hastighetsgränser och mötesfria vägar. I Norge är hastighetsgränserna generellt sett lägre än i Sverige. Just nu pågår en omskyltning av svenska vägar för att sänka hastigheten, men många bilister ser inte hastigheten som viktig för säkerheten.
Avdelade filer på 90-vägar
En annan skillnad är att all trafik på norska 90-vägar är mötesseparerad, till skillnad från i Sverige där bara en av fem 90-vägar har mötesseparering. Sverige har dock en större andel trafik på mötesfria vägar totalt sett på de statliga vägarna än vad Norge har, påpekar VTI.
– Skillnaden i förekomsten av mötesseparering är en trolig förklaring till att Sverige har högre dödsrisk på vägar med hastighetsgränsen 90 kilometer i timmen. På vägar med hastighetsgräns 80 kilometer i timmen kunde vi inte se någon skillnad i risk mellan länderna, säger Åsa Forsman, senior forskare vid VTI.
Under hela förra året omkom inga fotgängare eller cyklister i huvudstaden Oslo. En bilist omkom efter att ha kört in i ett stängsel.
– Politiker i Oslo har valt att göra det svårt att använda bilen – det tar längre tid att köra från en del av staden till en annan nu, och förarna måste betala mycket mer för att använda vägarna än tidigare, säger Christoffer Solstad Steen på organisationen Trygg Trafikk till The Guardian.
Läs också: Bilisternas dom: Hastigheten oviktig för trafiksäkerheten
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är detta spiken i kistan för alla som gnäller på lägre hastighetsgränser?
De glömmer att ta upp hur deras vagnpark blivit modernare, med allt vad det innebär av säkerhet. Sedan har de världens högsta andel av elbilar. Det gör också att folk kör lugnare för att slippa ladda så ofta. Ser man på norrmännen på norra E6:an så kör norska elbilar långsammare än svensken i genomsnitt, medan norrmän i konventionella bilar kör snabbare.
I Norge (kört rätt mycket där) så lönar det sällan att köra om, för att längre fram fastna i nästa kö. Man kör lugnare och håller avstånden. Det finns ingen anledning att stressa och ligga i bakluckan på framförvarande bil. Det finns färre större vägar att ta. Dessutom är vägarna oftast krokiga och även om man skulle vilja höja farten på vägarna så går det inte såvida du inte har en sportbil och inga andra bilar på vägen. Norrmännen blir lite som kor som släpps ut på våren när de kommer till Sverige, de kan plötsligt köra i 110 km/h och man ser ofta att de kör på rätt friskt i Sverige, och det kan man nästa förstå lite.
Att köra MC i Norge är underbart, fin natur med fina vägar...speciellt uppe på Hardangervidda fjällområde (högfjällsplatå). Vägarna är krokiga och roliga att köra, och man kommer sällan upp i mer än ca 80 km/h. Man behöver inte stressa, bara njuta av naturen och fjället. Men även att köra runt i övriga Norge är ganska lite stress, sällan man kör mer än 90 km/h och bästa bas hastigheten att hålla är runt 80 km/h. Men det tar tid! Att åka i Norge kräver långt mer i tid än i Sverige där man kan ligga i 120 km/h och blåsa på motorvägarna vilket inte är så kul i längden.
Kan finnas en förklaring ytterligare de har bilar med hög säkerhet, Tesla.
Även om Tesla gör säkra bilar så påverkar det nog knappast detta. Snabbt överslag ger att max 2% av bilarna i Norge är Teslor. Många av dessa har dessutom sålts de allra senaste åren och har nog inte hunnit göra så stort avtryck i statistiken. I Sverige är ju dessutom Volvo dominerande, och de gör nog minst lika säkra bilar som Tesla.
Det låter som VTI jobbar på uppdrag av miljöpartiet att komma med en studie med förutbestämt resultat.
Ja, Miljöaktivister har jobbat för bilfria centrum av miljöskäl. Det har vi fått i Västerås. Och fram har vuxit två köpcentra på varsin sida om staden och ett tomt stadscemtrum. Gynnar varken säkerhet eller miljö.
I artikeln står det att det är större dödsrisk med 90 km/tim än 80 km/tim som hastighetsgräns, men det stämmer inte.
I rapporten har man t.ex. skrivit att 90 km/tim har 42 döda per år under tiden 2014 - 2018. Rätt är 40 döda. Dessutom finns det en del 80-sträckor som är mittseparerade och mycket trafiksäkrare som man räknat med. Det gör att när man delar döda med trafikarbete så ser det ut som att 90 sträckorna är farligare. Jämför man i stället bara med vägar med mötestrafik så är det säkrare med 90 km/tim.
Att sänka hastigheten återigen på 90-väger till 80 eller 70 km/tim är troligtvis ett rent skrivbordsarbete, en ren gissning! Praktiskt taget är de flesta helt olycksfria, man skapar i praktiken mer irritation än positivt beteende!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.