Ciroënförare är högerinriktade feminister och BMW-förare kör för fort. Det är ett sätt att se resultaten av en Demoskopundersökning av bilägare.
Lögn, förbannad lögn och statistik; det är den klassiska eskalationsordningen för osanningar. Det hindrar förstås inte att det kan vara kul att se hur statistiken ser ut i olika frågor. Demoskop har bland annat tittat på hur ägare till olika bilmärken ställer sig politiskt, och resultaten är kanske inte särskilt chockerande men underhållande ändå.
Lite utstickande är Dacia-ägarna, där kallar sig hälften för socialister jämfört med 13 procent i genomsnitt. Kallar man sig i stället socialdemokrat så kanske man väljer en Subaru eller Suzuki, båda de japanska märkena har 43 procent socialdemokratiska ägare. Volvo-, Volkswagen- och Skoda-ägare hamnar till höger om genomsnittet, om än ganska marginellt. Citroën hamnar också lite till höger på skalan, men har också störst andel feminister. Feminister är dock vanligast bland dem som inte äger någon bil alls, precis som med dem som kallar sig politiskt gröna. Väljer man trots sin gröna livsstil att skaffa en bil så är det oftast en Kia eller Toyota. Gillar man Hyundai, Kia, Mitsubishi, Subaru, Toyota och Nissan så säger statistiken att man ligger något till vänster om medelsvensson. Precis på genomsnittet hamnar Renault-ägarna.
Mest åt höger lutar inte helt oväntat premiumbilägarna, allra mest konservativa är Porscheägarna. BMW-ägarna ligger till höger om Mercedesägarna som sin tur är längre åt höger än de som kör Audi. Värst fortkörare är BMW-ägare och laglydigast är man i en Opel. Ser man till förändringsbenägenhet mot bevarande och idealism mot pragmatism så är Porscheägarna pragmatiska förändrare, de som inte har bil är idealistiska förändrare och Skodaägarna är nästan helt neutrala.
Diskutera: Känner du till någon rolig trafikstatistik?
Lite utstickande är Dacia-ägarna, där kallar sig hälften för socialister jämfört med 13 procent i genomsnitt. Kallar man sig i stället socialdemokrat så kanske man väljer en Subaru eller Suzuki, båda de japanska märkena har 43 procent socialdemokratiska ägare. Volvo-, Volkswagen- och Skoda-ägare hamnar till höger om genomsnittet, om än ganska marginellt. Citroën hamnar också lite till höger på skalan, men har också störst andel feminister. Feminister är dock vanligast bland dem som inte äger någon bil alls, precis som med dem som kallar sig politiskt gröna. Väljer man trots sin gröna livsstil att skaffa en bil så är det oftast en Kia eller Toyota. Gillar man Hyundai, Kia, Mitsubishi, Subaru, Toyota och Nissan så säger statistiken att man ligger något till vänster om medelsvensson. Precis på genomsnittet hamnar Renault-ägarna.
Mest åt höger lutar inte helt oväntat premiumbilägarna, allra mest konservativa är Porscheägarna. BMW-ägarna ligger till höger om Mercedesägarna som sin tur är längre åt höger än de som kör Audi. Värst fortkörare är BMW-ägare och laglydigast är man i en Opel. Ser man till förändringsbenägenhet mot bevarande och idealism mot pragmatism så är Porscheägarna pragmatiska förändrare, de som inte har bil är idealistiska förändrare och Skodaägarna är nästan helt neutrala.
Diskutera: Känner du till någon rolig trafikstatistik?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mina 4 senaste bilar är Citroën, Volvo, KIA och VW. Vad ska jag rösta på 2018?
Tacksam för tips.
Jadå och jag går så lång att jag könsbestämmer bilar, typ en han, hon och så dem könsneutrala
Med tanke på hur premiumtyskarna placerar sig i undersökningen kan man ju fundera över om dom inte har ett image problem dessa tider med feminism, hbt och miljö.
Som ägare av Chevrolet, Dacia, Kia och Porsche vet jag inte på vilket ben jag ska stå nu.
Jag står inte på nått ben politiskt, men annars är jag som min bil. Den bilen vill köras, och jag vill köra bil. Åka bil är lika ointressant som politik.
"Tycker du som din bil?" Hittills är det min bil som tycker som jag, men det kanske ändrar sig om jag skaffar en googlemobil.
Saab-ägarna då? Ha, ha vi är politiska vildar!
Lite intressant med uppgiven överhastighet. Dacia och Subaruägarna drar alltså på lite extra på landsväg men håller igen på 'det extra' på motorväg. Orkar inte bilarna hålla hastigheten, eller bullrar de så svårt i 110?
Intressant att se att nationalisterna helst kör amerikanskt, de om några borde ju värna den svenska bilindustrin. Själv så är jag kommunist och kör Mercedes.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.