Nya kompakta Suzuki Splash kommer att klara den svenska miljöbilsgränsen med två av sina tre motoralternativ. Förutom dieselversionen kommer ett av bensinalternativen in som miljöbil.
Splash kommer att tillverkas med två bensinmotorer samt en dieselmotor. Två av
alternativen klarar de svenska miljöbilsreglerna: den 1,0-liters 3-cylindriga
bensinmotorn med fyrventilsteknik som ger 65 hk och den 1,3-liters dieselmotorn
av common railtyp, med fyrventilsteknik och partikelfilter som ger 75 hk.
Splash blir därmed den hittills största bensindrivna miljöbilen på den svenska
marknaden.
För sitt segment (B) är
Splash relativt hög, 159 cm, vilket ger möjligheter till god sittkomfort trots
de kompakta yttermåtten. Vuxna har bra benutrymme både i fram- och baksätet.
Splash är 371,5 cm lång och 168 cm bred.
Läs Marianne Sterners provkörning här
alternativen klarar de svenska miljöbilsreglerna: den 1,0-liters 3-cylindriga
bensinmotorn med fyrventilsteknik som ger 65 hk och den 1,3-liters dieselmotorn
av common railtyp, med fyrventilsteknik och partikelfilter som ger 75 hk.
Splash blir därmed den hittills största bensindrivna miljöbilen på den svenska
marknaden.
För sitt segment (B) är
Splash relativt hög, 159 cm, vilket ger möjligheter till god sittkomfort trots
de kompakta yttermåtten. Vuxna har bra benutrymme både i fram- och baksätet.
Splash är 371,5 cm lång och 168 cm bred.
Läs Marianne Sterners provkörning här
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.