De stora biltillverkarna får numera inte bara konkurrens av mindre och relativt nystartade uppstickare som Nio, Xpeng och Zeekr. I vissa fall står även hela nationer bakom nya bilprojekt, bland annat i Polen.
Ett annat exempel är Turkiet som tidigare skulle bygga en eldriven version av Saab 9-3, men som nu istället satsar på elbilsföretaget Togg som bland annat ägs av flera turkiska företag.
Senaste budet är att Togg ska börja leverera en eldriven suv i det så kallade C-segmentet – där bland andra Toyota RAV4 och Volkswagen Tiguan ingår – med 50 mils räckvidd under nästa år.
Modellen kommer i två versioner: en anpassad för länder i väst och en för länder i öst. Därefter följer en mindre suv, en skåpbil, en sedanmodell och en halvkombi.
Sedanmodellen är designad av Pininfarina och visades upp på teknikmässan CES nyligen – ett exempel på hur företaget beskriver sig som ett ”globalt teknikmärke”.
På sikt kan märket även börja sälja bilar i resten av Europa. Målsättningen är hög: Togg vill bygga en miljon bilar årligen, ta fram en egen batterifabrik och ha fem modeller i utbudet senast 2030.
Kommentarer till artikeln (3)
- 12 januari 2022 L. Mäkinen skrev: Jag har…
- 12 januari 2022 Jag har gärna en stolpe…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.