Nästa artikel
Tung elbil kan vara effektivare än lättviktsbil
Nyheter

Tung elbil kan vara effektivare än lättviktsbil

Publicerad 23 april 2020
Överraskande resultat i ny studie.

Det finns en gammal klassisk sanning i bilvärlden om att låg vikt alltid gör köregenskaperna bättre. Det brukar även gälla förbrukningen som blir lägre om bilen är lättare. Men nu kommer en ny studie som ifrågasätter den gamla sanningen.

De senaste årtiondena har nya bilar blivit allt tyngre, inte minst på grund av all säkerhetsteknik som står för en stor del av vikten i en ny bil.

När det gäller elbilar är det inte säkert att låg vikt alltid är av godo. Det är resultatet av en ny studentuppsats vid tekniska universitetet i Ingolstadt.

Lättviktskonstruktioner har enligt den här studien inte samma fördelar i elbilar som i vanliga bilar med förbränningsmotorer. Anledningen är att tyngre elbilar har högre så kallad kinetisk energi, eller naturlig rörelseenergi. De kan därmed ta tillvara mer energi när de ”motorbromsas” än små och lätta elbilar.

Om modellerna i studien stämmer förbrukar en bil med avancerad lättviktsteknologi, som exempelvis kolfibermaterial, mer energi än motsvarande bil i samma storleksklass med en vanlig stålkonstruktion.

Så länge föraren använder regenereringen i elbilen, som tar tillvara energin som uppstår vid inbromsning för att ladda upp batteriet, påverkas inte elbilen av en stor och tung kaross på samma sätt som en vanlig bil med förbränningsmotor. Den kan nämligen inte ta tillvara bromskraftenergin lika effektivt som elbilen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Det var något för dig att bita i Styggavargen.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-23 12:47
Elbilisten

Sista meningen borde vara "Den kan nämligen inte ta tillvara bromskraftenergin som elbilen."

Man märker fördelen med regenerativ bromsning när man kör på vägar där det går mycket upp och ner. Då tänker jag inte bara på att man inte använder de vanliga bromsarna så mycket. Det blir bara marginellt högre förbrukning jämfört med vägar i platta landskap. Ibland kan man ha fem eller fler km på mätaren efter en längre backe. Kör jag veteranbilen blir det alltid lägre nivå i tanken oavsett om jag kör uppåt eller neråt.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-23 13:04
Tjalle

Jag har inte läst uppsatsen - anser att jag inte behöver det- man kan inte trolla med naturlagarna:
-självklart är det en fördel att kunna ta hand om rörelseenergi med regenerativ bromsning.
-självklart kan man inte "lura" naturlagarna.

Det kostar mer att accelerera än vad som kan regenereras - annars har vi perpetuum mobile!

Felaktigt i artikeln: " förbrukar bil med lättviktsteknologi (skall vara lättviktsteknik)...mer än bil med stålkonstruktion".

#4 • Uppdaterat: 2020-04-23 13:25
Audi A5 SB

Jag håller med Tjalle, detta är rent nonsens. Sannolikt är det någon översättning till svenska som spökar.

#5 • Uppdaterat: 2020-04-23 13:30
K_Klabbe

@Guran, är inte vargens problem främst mot SUVar? Där är ju nackdelen större luftmotstånd, det är ju inte det som avses i artikeln.

Men håller med Tjalle ovan att det låter lite märkligt i artikeln, såklart tar det mer energi med en tyngre bil. Men eftersom mycket av bromsenergin återvinns blir skillnaden mindre än en bil som inte kan göra det. Detta är ju inte heller någon nyhet och är nog inte det som avses i uppsatsen. Kanske har de räknat med att lättviktsmaterial kostar mer energi att ta fram? T.ex. aluminium kräver väl rätt mycket energi att framställa jämfört med stål.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-23 15:07
N-iklas

Men förbrukningen av el borde bli högre med en tung bil vilket mer eller mindre borde ge ett + - 0 resultat och en osäker utgång i jämförelsen i praktiken.

#7 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

K_Klabbe
Vargen är emot allt som är tyngre än Octavia med 1,4l bensinmotor.
Är det sedan SUV-form på bilen så väger den per automatik också mer än två ton enligt samma skribent.

#8 • Uppdaterat: 2020-04-23 17:11
FAB

Då skulle man ju kunna öka tyngden med 500 kg bly så blir det ännu bättre jämfört med den lättare bilen enligt studentuppsatsen

#9 • Uppdaterat: 2020-04-23 17:39
Panopticon

Inte speciellt bra skrivet men skulle det inte kunna vara så som Klabbe skriver? Att framställningen av lättviktsmaterialet är mer energikrävande än vad man sen tjänar in under driften av bilen? Beror ju såklart på hur mycket man kör och en massa andra saker men det finns ju logik det.

Är det vibilägare som inte alls begriper det dom skriver om eller är det bara dåligt uttryckt/översatt?

#a • Uppdaterat: 2020-04-23 18:10
Boxer

Milkylainen är på rätt spår. Kinetiska energin påverkas linjärt av vikten. Både vid acceleration och retardation. Det innebär vid effektivt utnyttjande av regenerering återvinns den vid acceleration förbrukade energin men minus de förluster som uppstår pga luftmotstånd och rullmotstånd. Därmed har också Tjalle rätt. Men det spelar alltså ingen roll om bilen är lätt eller tung om luft/rullmotstånd är detsamma. Däremot är en tungt lastad elbil inte effektivare än en lätt lastad vilket man kan tro om man läser artikeln.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.