Amerikanska uppstickaren Rivian har fått en hel del uppmärksamhet för sin eldrivna pickup R1T och suv-modellen som heter R1S. Märket utvecklar även ett eget snabbladdningsnätverk för vildmarksentusiaster.
Men precis som många andra nya utmanare i elbilsvärlden har Rivian drabbats av motgångar. Förlusten under andra kvartalet blev över 17 miljarder kronor – tre gånger mer än under samma period förra året.
Å andra sidan ökade försäljningen något mer än analytikerna förväntat sig, och produktionen ökade med 70 procent till 4 400 bilar under andra kvartalet.
Rivian beräknas ha stora utgifter under resten av året och måste öka takten ordentligt för att nå årets mål på 25 000 bilar. De stora utgifterna har väckt uppmärksamhet och företaget måste kapa kostnader på flera håll.
Ett sätt är att säga upp sex procent av alla de totalt 14 000 anställda, något Rivian gick ut med tidigare i sommar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.