– Vi har varit här sedan klockan sju i morse, säger Emma Hansson.
Hon är ordförande för IF Metall i Stockholm. Hon står bredvid kollegan Ola Sjösten vid ett rött tält som de satt upp utanför Teslas servicecenter i Segeltorp, söder om Stockholm. Texten på deras gula reflexvästar berättar varför de är här. ”Strejkvakt”, står det, med stora bokstäver.
Men trots att facket uppmanat alla sina Tesla-anställda medlemmar att lägga ned arbetet från och med i dag ser verksamheten på andra sidan staketet ut att pågå ungefär som vanligt. En stadig ström av kunder rullar in med sina bilar för att lämna in dem till för reparation och service.
Servicepersonal med svarta kläder tar emot bilarna och kör in dem till verkstaden.
Säkerhetsvakten: Håll er utanför
En säkerhetsvakt står vid grinden och övervakar vem som kör in och ut. Enligt strejkvakterna har Tesla hyrt in honom med anledning av konflikten, men det vill han själv inte bekräfta. I ställer ber han oss hålla oss utanför grindarna.
– Det här är privat område, bara för kunder och personal, säger han.
Han lovar att be en talesperson för anläggningen komma ut och prata med oss. Men ingen dyker upp.
”Allt var som vanligt”
Det har under veckan framkommit att Tesla planerar att kontra strejken med så kallat strejkbryteri. Enligt IF Metall har de också hotat att sparka den personal som deltar i strejken.
De bilägare Vi Bilägare pratar med i Segeltorp har inte märkt några effekter av strejken.
– Allt var som vanligt. Min bil blev klar igår, säger en kund som inte vill uppge sitt namn.
Han har fått en ny elmotor installerad i sin Model 3. Han har hört talas om strejken, men tycker inte han är tillräckligt insatt i frågan för att ha en åsikt om den.
– Det finns väl både för- och nackdelar med det. Jag vet inte vad teknikerna har för villkor nu, säger han.
Mattias Bourghardt Nordell har precis lämnat av sin bil på verkstaden, och är på väg därifrån med sin dotter i en barnvagn.
Han hade inte hört talas om strejken alls, och tyckte allt verkade vara som vanligt inne i kundmottagningen.
– De var väldigt snabba. Jag var lite tidig, men fick komma in direkt ändå.
Han har sympati för de som strejkar, säger han. Även om det skulle innebära förseningar och sämre service för honom.
– Jag tror de har sina anledningar att göra det.
Om det stått mellan två likvärdiga bilar hade Mattias Bourghardt Nordell helst köpt sin från ett företag som har kollektivavtal.
– Som kund är man ju en möjliggörare, på sätt och vis. Men först och främst vill man ha en bra produkt, säger han.
Facket: Bra uppslutning
Vid tiotiden på förmiddagen hade IF Metall ett möte med de medlemmar som deltar i strejken. Trots att verksamheten hos Tesla i Segeltorp verkar pågå ungefär som vanligt menar Emma Hansson att det var bra uppslutning och god stämning.
– Det var ett antal medlemmar på plats. De är peppade, säger hon, utan att berätta hur många som deltog.
Som det ser ut nu verkar varken Tesla eller IF Metall vilja vika sig i konflikten. Ärendet är en principsak, för båda parter.
Tesla har en global policy om att hålla fackföreningar borta från sin verksamhet, och det svenska dotterbolaget TM Sweden har enligt IF Metall uppgett att de därför inte har mandat att skriva på något kollektivavtal.
Facket, å sin sida, ser det som uteslutet att låta Tesla slippa anpassa sig till den svenska modellen.
Konflikten växer
Om konflikten inte är löst innan dess planerar IF Metall att utöka konflikten nästa vecka.
- Från och med den 3 november inleds en blockad hos företaget Werksta, som reparerar krockskador på Teslabilar. Då väntas den verksamheten upphöra.
- Samtidigt kommer Axess Logistics i Södertälje Hamn uppmanas att sluta hantera Teslas bilar, vilket skulle innebära ett stopp i nybilsleveranserna.
- Fackförbundet Transport har också varslat om sympatistrejk vilket kan innebära att fyra svenska hamnar inte längre kommer hantera nya Teslabilar.
Vi Bilägare har tidigare sökt Teslas svenska kommunikationschef, men hon har sagt att hon inte vill kommentera ärendet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 30 oktober 2023 Tesla skulle ju flyga in…
- 28 oktober 2023 Dana, "dålig kvalitet på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.