Nästa artikel
Tronskifte i Volvofamiljen
Nyheter

Tronskifte i Volvofamiljen

Publicerad 2 maj 2017 (uppdaterad 3 maj 2017)
Utgående Volvo XC60 är populär i nyregistreringsstatistiken i april 2017.
Suven går om S90/V90 i april månads nyregistreringar.
Under april i år registrerades 30.476 nya personbilar. Detta är en minskning med 9,2 procent jämfört med april 2016. Förklaringen ligger enligt Bil Sweden, som sammanställt statistiken, i den sena påsken som inföll i april i år och gjorde att det blev tre registreringsdagar färre. 53,2 procent av de bilar som registrerades i april 2017 var dieselbilar.

Den mest förkommande bilmodellen i aprilstatstiken blev Volvo XC60.
– Det är roligt att se att Volvo XC60 tar för sig så otroligt bra även om det i april innebär att Volvo S90/V90 får kliva ner en placering. Den är ju trots allt inne på sitt sista modellår, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Cars.

Gamla XC60 säljs alltså som Classic nu, vilket är steget innan pensionering. Vi Bilägare testade bilen senast 2015, då den ställdes mot mot Lexus NX300h och Jeep Cherokee. Den nya generationen av XC60 presenterades i Genève tidigare i år och i förra veckan startade produktionen vid Torslandafabriken.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 
Supermiljöbilarnas 10-i-topp april 2017

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid: 218 st.
2. Nissan Leaf, elbil: 189 st.
3. Mitsubishi Outlander, laddhybrid: 130 st.
4. Volvo V60, laddhybrid: 94 st.
5. BMW 330e, laddhybrid: 69 st.
6. Renault Zoe, elbil: 61 st.
7. Tesla Model S, elbil: 51 st.
8. Tesla Model X, elbil: 38 st.
9. Volvo XC90, laddhybrid: 36 st.
9. VW Golf GTE, laddhybrid, 36 st.
10. BMW I3, Laddhybrid, 33 st.

Bilmärkenas 10-i-topp april 2017

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1. Volvo: 6453 st, 20,6%
2. Volkswagen: 3977 st, 14,6%
3. Kia: 2002 st, 5,8%
4. BMW: 1810 st, 6,0%
5. Mercedes: 1692 st, 5,2%
6. Audi: 1673 st, 5,5%
7. Skoda: 1666 st, 4,6%
8. Toyota: 1530 st, 6,0%
9. Renault: 1160 st, 3,3%
10. Ford: 940 st, 3,7%

Bilmodellernas 10-i-topp april 2017

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo XC60: 2270 st.
2. Volvo S90/V90: 1914 st.
3. Volkswagen Golf, 1322 st.
4. Volvo S60/V60: 1274 st.
5. Volkswagen Passat: 869 st.
6. Fiat Ducato: 819 st.
7. Volvo V40: 815 st.
8. Volkswagen Tiguan: 798 st.
9. Skoda Fabia: 574 st.
10. Mercedes E-klass: 521 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-03 07:28
EnannanRobban

Jepp, det är husbilarna, eftersom de är registrerade som personbil klass II, medan en "vanlig" Ducato är registrerad som lätt lastbil och således med på en annan lista.
Det är dock intressant att 819 Ducato är färre än 815 V40...

#2 • Uppdaterat: 2017-05-03 08:17
hultarn

Lite komiskt dock att en 2,3-tons SUV kan kallas "Supermiljöbil" och att densamma slipper undan med 360 kr i vägskatt... Den som har råd att lägga över 700.000 på en ny bil, struntar säkert i om skatten är 360 eller 5000 kr per år.

#3 • Uppdaterat: 2017-05-03 09:49
Swemba

@hultarn, vad har vikten med miljön att göra? Det är väl utsläppen som är intressanta och där kvalificerar sig bevisligen bilarna. Tesla Model X väger närmare 2,5 ton och det är väl ingen som skulle kalla den för något annat än miljöbil?

#4 • Uppdaterat: 2017-05-03 10:52
Grosser

Noterar med intresse att Fiat Ducato ligger på 7:e plats (red: 6:e plats) i april. Det torde väl bero på alla nya husbilar, inte sant?

#5 • Uppdaterat: 2017-05-03 11:23
gmogmo

När folk inser hur stor V90 är på utsidan och hur liten den är på insidan, så väljer de något annat.
På det stora hela har svenskar alltid undvikit bilar när de vuxit över en längd någonstans kring 480-490 cm och i stället valt småsyskonet, oavsett om det hetat 850 (istf 940), Sierra (istf Scorpio), Vectra (istf Omega), o.s.v.

För övrigt är S90 väldigt lik faceliften på Scorpio sedan bakifrån, och det är inte beröm....

#6 • Uppdaterat: 2017-05-15 12:21
benny karlsson

Hur många står som hyllvärmare i bilhallarna? Visa korrekt statistik, dvs såld och levererad till slutkund. Då tror jag det blir helt andra siffror.

#7 • Uppdaterat: 2017-05-16 16:40
Styggavargen

Vikten är alltid relaterad till utsläppen, även om bilen har batteri. Energi kan inte framställas utan utsläpp i någon form idag. Visst, vi har vatten, vind och sol men det mesta av energin kommer ifrån saker som förstör miljön. Jag är smått imponerad av att Volvo lyckas hela tiden göra allt tyngre bilar, en 940 väger under 1500 kg. Nu väger V90/S90 ca 2 ton. På samma längd av bil har bilen ökat i vikt ca 35%. Hur länge är det hållbart att bilarna bara ökar i vikt hela tiden? Tesla väger mycket för att batterierna väger, men hur hur kan det komma sig att en XC60 väger 2 ton? (bilen är ca 4,6 meter lång). Jag vill gärna höra utlägget om varför den väger så mycket, för en Qashqai+2 väger in på ca 1,6 ton.

#8 • Uppdaterat: 2017-05-16 16:43
Styggavargen

Å just det, glömde säga... vem vill ha en V90/S90? Den är direkt ful och antagligen opraktisk. Jag tror inte den ens är snål, visst säkert bra aerodynamik men som sagt, den väger 2 ton och det trollar man inte bort energimässigt. Hade jag fått välja XC60 och V90 hade jag nog faktiskt valt XC60'n trots allt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.