Om tre år ska en eldriven suv rulla ut från den gamla Saab-fabriken i Trollhättan.
En eldriven suv på ungefär fem meter. Det är vad Nevs planerar att tillverka i Trollhättan med start 2020. Bilen får en kusin i en kinesisk minibuss.
Nu kan Vi Bilägare berätta nya detaljer om Nevs framtidsplaner.
Företaget som köpte Saabs konkursbo 2012 ska utveckla en ny bilplattform tillsammans med nystartade kinesiska tillverkaren Iconiq Motors.
– Vi har bestämt att vi ska utveckla bilar tillsammans på vår arkitektur, säger Mikael Östlund som är kommunikationschef på Nevs.
– På så sätt kan vi dela kostnader och ta in deras tekniska kunnande. Det blir win-win när vi kan jobba tillsammans.
Tekniken bygger på den så kallade Phoenix-plattformen som Saab började utveckla innan konkursen.
– Den togs fram av Saab Automobile men vi har utvecklat den vidare i flera steg, säger Mikael Östlund.
Tanken är att Nevs och Iconiq Motors ska ta fram egna modeller baserade på samma grundstomme.
Nevs bilar ska tillverkas både i Trollhättan och i fabriken som håller på att färdigställas i kinesiska Tianjin. Där ska också Iconiq Motors bilar byggas.
– Deras första bil börjar produceras 2019 i Tianjin och vår egen 2020. Då kommer vi också starta produktion av vår bil i Trollhättan, säger Mikael Östlund.
Iconiq Motors debutbil blir en eldriven minibuss/flexbil med åtminstone 40 mil i räckvidd. Den kommer att säljas i två utföranden med fyra eller sex sittplatser.
Företaget som köpte Saabs konkursbo 2012 ska utveckla en ny bilplattform tillsammans med nystartade kinesiska tillverkaren Iconiq Motors.
– Vi har bestämt att vi ska utveckla bilar tillsammans på vår arkitektur, säger Mikael Östlund som är kommunikationschef på Nevs.
– På så sätt kan vi dela kostnader och ta in deras tekniska kunnande. Det blir win-win när vi kan jobba tillsammans.
Tekniken bygger på den så kallade Phoenix-plattformen som Saab började utveckla innan konkursen.
– Den togs fram av Saab Automobile men vi har utvecklat den vidare i flera steg, säger Mikael Östlund.
Tanken är att Nevs och Iconiq Motors ska ta fram egna modeller baserade på samma grundstomme.
Nevs bilar ska tillverkas både i Trollhättan och i fabriken som håller på att färdigställas i kinesiska Tianjin. Där ska också Iconiq Motors bilar byggas.
– Deras första bil börjar produceras 2019 i Tianjin och vår egen 2020. Då kommer vi också starta produktion av vår bil i Trollhättan, säger Mikael Östlund.
Iconiq Motors debutbil blir en eldriven minibuss/flexbil med åtminstone 40 mil i räckvidd. Den kommer att säljas i två utföranden med fyra eller sex sittplatser.
Nevs första bil blir också eldriven men får i stället en högbyggd suv-kaross.
– Det blir något åt det hållet, säger Mikael Östlund och fortsätter:
– Det blir en rätt stor bil. Vi kallar den för en ”commuter” (pendlarbil) i E-segmentet. Längden kommer att ligga på ungefär fem meter. Det finns inte riktigt något motsvarande på marknaden.
Innan de nyutvecklade bilarna blir aktuella ska Nevs tillverka en eldriven version av gamla Saab 9-3.
– Just nu håller vi på att bygga färdigt fabriken i Tianjin. Byggnaden ska stå klar till sommaren. Då börjar vi sätta in monteringslinor och sådant. Sedan börjar vi producera 9-3:an i uppgraderad elversion. Vi räknar med att leverera de första bilarna till kund under nästa sommar, säger Mikael Östlund.
Underredsmoduler ska sättas ihop i Trollhättan för att sedan skeppas till Kina.
Eldrivna ”Nevs 9-3” kan komma att säljas i Sverige men det är inte bestämt ännu.
– Vi kommer nog kunna erbjuda den till marknaden här också men det är inte vårt primära mål, säger Mikael Östlund.
Diskutera: Vad tycker du om Nevs planer?
– Det blir något åt det hållet, säger Mikael Östlund och fortsätter:
– Det blir en rätt stor bil. Vi kallar den för en ”commuter” (pendlarbil) i E-segmentet. Längden kommer att ligga på ungefär fem meter. Det finns inte riktigt något motsvarande på marknaden.
Innan de nyutvecklade bilarna blir aktuella ska Nevs tillverka en eldriven version av gamla Saab 9-3.
– Just nu håller vi på att bygga färdigt fabriken i Tianjin. Byggnaden ska stå klar till sommaren. Då börjar vi sätta in monteringslinor och sådant. Sedan börjar vi producera 9-3:an i uppgraderad elversion. Vi räknar med att leverera de första bilarna till kund under nästa sommar, säger Mikael Östlund.
Underredsmoduler ska sättas ihop i Trollhättan för att sedan skeppas till Kina.
Eldrivna ”Nevs 9-3” kan komma att säljas i Sverige men det är inte bestämt ännu.
– Vi kommer nog kunna erbjuda den till marknaden här också men det är inte vårt primära mål, säger Mikael Östlund.
Diskutera: Vad tycker du om Nevs planer?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.