Nästa artikel
Trögt för kinesiska märken – bara tre procents marknadsandel
Nyheter

Trögt för kinesiska märken – bara tre procents marknadsandel

Publicerad 2024-06-27 06:30 (uppdaterad 2024-06-27 09:58)
De kinesiska biltillverkarna går inte alls lika starkt framåt som tidigare – och i Sverige minskar marknadsandelen.

Det råder inte längre medvind för de kinesiska bilmärkena som börjat sälja bilar i Europa. Marknadsandelen verkar ha parkerat sig på tre procent, enligt siffror som analytikern Matthias Schmidt tagit fram.

Mängder av kinesiska märken har lanserats på Europamarknaden de senaste åren, och störst framgång har MG haft. Försäljningen ökade kraftigt under 2021 och 2022.

Men för BYD har det inte riktigt gått lika bra – åtminstone inte än så länge. Ännu dystrare är situationen för Nio och Xpeng.

”Anstormningen” av kinesiska märken i Europa, som många analytiker förutspådde, har till viss del uteblivit. Foto: Niklas Carle

Kinesiska märken hade en marknadsandel på tre procent i Europa under årets första fem månader, samma siffra som för 2023. Siffrorna inkluderar alla kinesiska märken som MG och BYD, men även Smart, Polestar, Lotus och Zeekr. Däremot räknas inte Volvo Cars och inte heller andra märken från väst som tillverkas i Kina.

På den svenska marknaden har dessa märken en marknadsandel på 3,8 procent hittills i år, enligt siffror från Mobility Sweden som Vi Bilägare tagit del av.

Det är visserligen något högre än i Europa som helhet, men också betydligt lägre än samma period förra året då marknadsandelen var 4,6 procent.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (38)

  • Igår 20:48 J.L skrev: Kärnvärden = flum…
  • Igår 20:26 Kärnvärden = flum. Fiats…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.