BMW 2-serie Coupe får trecylindrig motor från och med i vår.
Den trecylindriga motor som BMW utrustat 2-serie Active Tourer med kommer från och med nästa år också att finnas i kupé-varianten.
Från och med mars 2015 kommer vanliga BMW 2-serie gå att köpa med den trecylindriga motorn på 136 hästkrafter som redan nu finns i Active Tourer. Modellbeteckningen blir då 218i Coupe. Bränsleförbrukningen uppges vara 5,6 – 5,1 liter 100/km och koldioxidutsläppet är 130 – 118 g/km.
Det innebär att det nu finns fyra bensinmotorer och tre dieselmotorer att välja mellan till kupé-modellerna i 2-serien. Dessutom kommer BMW 220d Coupe att gå att köpa med fyrhjulsdriftspaketet xDrive från och med i vår.
Diskutera: Vad tycker du om trenden med trecylindriga motorer?
Det innebär att det nu finns fyra bensinmotorer och tre dieselmotorer att välja mellan till kupé-modellerna i 2-serien. Dessutom kommer BMW 220d Coupe att gå att köpa med fyrhjulsdriftspaketet xDrive från och med i vår.
Diskutera: Vad tycker du om trenden med trecylindriga motorer?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag undrar om någon för tio år sedan kunde tänka sig en fyrhjulig BMW med tre cylindrar?
Jag kan det knappt idag och det är inget jag gillar!
Har svårt att tro att jag någonsin kommer att köpa en trecylindrig bil ;)
Jag hade några bilar med trecylindriga motorer under 70-talet, man tog sig fram fint med dem. De var inte fyrhjulsdrivna och i nedförsbackar inte ens tvåhjulsdrivna, men som sagt, man tog sig fram.
// Krister
Även dagens trecylindriga är trevliga om dom sitter i rätt typ av bil.
Provkörde nya Mini Cooper (inte S) med denna och det var en riktig pärla.
Skulle säkert fungera bra i en 2-serie som instegsmotor.
Saab var en populär trecylindrig bil under många år i Sverige, liksom DKW. Men det var tvåtaktare och det är ju en annan historia. 3=6
Vad är det för burk som sitter ovanför kamaxeln?
Ville gärna veta om denna hade kamaxelkedja eller rem och balansaxel, men det var nästan omöjligt att få veta, efter långt slit så till slut gick det att gräva fram att den har balansaxel och kedja.
Så svårt var det inte att få veta något om Opels motor, man tror ju att teknik om BMW ska va lätt att få tag i men hej vad man bedrog sig.
Noterade samtidigt att BMW kör på med gammal teknik i själva motorn, man lägger allt krut på ventiler, turbo och gaspedal/insprutning, men kedjan är av gammal typ, balansaxeln sitter sidomonterad och ljudisolering har man inte lagt någon energi på.
Opel har här kommit med något nytt och intressant, man väntar sig ju att det ska vara tvärt om.
ohlmark @ Otur att Du inte tittade på bilden till höger, där framgår tydligt att det är kamaxelkedja ja t.o.m. två kamaxelkedjor och att det finns minst en balansaxel. Då hade Du inte behövt gräva så mycket. Men någon sofistikerad ventilstyrning verkar det inte vara med variabla lyfthöjder. Det trodde jag skulle vara obligatoriskt på en ny bensinmotor för att ta bort trotelförlusterna.
Bilden är för dålig, jag litar inte på så suddig information.
Vem kan veta vad prylar på en ny motor är för något?
Att det LIKNAR något som man TROR är det ena eller det andra är inte något jag vill lita på.
Fast.. Det sitter ju en kedja runt kugghjulet som sitter på kamaxeln.. Såå många fler användningsområden kan nog inte den detaljen ha ;)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.