Klassiska Caterham Seven får tre nya motoralternativ.
Caterham moderniserar klassiska Seven-modellen med tre snabbsvängda nytillskott.
Från och med i år erbjuder Caterham tre uppdaterade versioner av Seven-modellen. Grundkonceptet är samma men främst motoriseringen har blivit modernare.
Caterham Seven 270 är den lugnaste nytillskottet och den är tänkt att ersätta nuvarande Roadsport 125. Bilen drivs liksom förr av en 1,6 liters fyrcylindrig motor från Ford men av en senare version. Det innebär att motorn numera har variabla ventiltider samt 10 nya hästkrafter vilket ger en max effekt på 135 hästkrafter. 0–100 km/tim går på fem sekunder blankt enligt Caterham och toppfarten är 196 km/tim, priset är 22,995 pund (312 5912 kronor) i England.
Caterham Seven 360 är mittenmodellen med en tvåliters fyrcylindrig motor som även den levereras av Ford. Effekten är 180 hästkrafter och 0-100 km/tim går på blixtrande 4,8 sekunder, toppfarten är 209 km/tim. Bilen ersätter modellerna Roadsport 175 och Supersport R, priset för Seven 360 är 26,995 pund (366 967 kronor) i England.
Caterham Seven 420 är den nya värstingen med samma tvåliters-motor som i 360 men den här gången med 210 hästkrafter och torrsumpssmörjning. 0–100 km/tim går på fyra sekunder blankt för den som hinner med, toppfarten är 219 km/tim. Seven 420 ersätter R400-modellen. Priset för bilen är 29,995 pund (407 749 kronor) i England.
Andra nyheter är ett S-paket som innehåller komfortdetaljer som mattor, kupévärmare och vindruta. För de mer racingorienterade kunderna finns även ett R-paket där tidigare nämnda detaljer inte ingår, istället får bilen bland annat fyrpunktsbälte, racingstolar, hårdare fjädring och differentialbroms.
Diskutera: Vilken Seven-modell vore något för dig?
Caterham Seven 270 är den lugnaste nytillskottet och den är tänkt att ersätta nuvarande Roadsport 125. Bilen drivs liksom förr av en 1,6 liters fyrcylindrig motor från Ford men av en senare version. Det innebär att motorn numera har variabla ventiltider samt 10 nya hästkrafter vilket ger en max effekt på 135 hästkrafter. 0–100 km/tim går på fem sekunder blankt enligt Caterham och toppfarten är 196 km/tim, priset är 22,995 pund (312 5912 kronor) i England.
Caterham Seven 360 är mittenmodellen med en tvåliters fyrcylindrig motor som även den levereras av Ford. Effekten är 180 hästkrafter och 0-100 km/tim går på blixtrande 4,8 sekunder, toppfarten är 209 km/tim. Bilen ersätter modellerna Roadsport 175 och Supersport R, priset för Seven 360 är 26,995 pund (366 967 kronor) i England.
Caterham Seven 420 är den nya värstingen med samma tvåliters-motor som i 360 men den här gången med 210 hästkrafter och torrsumpssmörjning. 0–100 km/tim går på fyra sekunder blankt för den som hinner med, toppfarten är 219 km/tim. Seven 420 ersätter R400-modellen. Priset för bilen är 29,995 pund (407 749 kronor) i England.
Andra nyheter är ett S-paket som innehåller komfortdetaljer som mattor, kupévärmare och vindruta. För de mer racingorienterade kunderna finns även ett R-paket där tidigare nämnda detaljer inte ingår, istället får bilen bland annat fyrpunktsbälte, racingstolar, hårdare fjädring och differentialbroms.
Diskutera: Vilken Seven-modell vore något för dig?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ju en rolig bil, men man blir säkert idiotförklarad om man betalar de här mängderna med pengar för en sådan bil.
Jag har en bekant som nu under ett antal år håller på att bygga en Seven Kit Car med en väl skrämd Volvomotor, den blir förmodligen minst lika vass, men avsevärt billigare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.