Att ladda bilen längs någon av de nya statliga elvägarna som planerar att byggas de kommande åren blir inte gratis. Istället ska bilägare kunna teckna avtal digitalt eller ansöka om tillstånd för att ladda bilen på en elväg, enligt ett nytt förslag från Transportstyrelsen.
– Innan ett fordon kan köra på elvägen måste det först kontrolleras att fordonet har behörighet för det. Vi föreslår att Transportstyrelsen ansvarar för att meddela Trafikverket vilka fordon som är behöriga att ladda på elvägen, och skickar ut avier för betalning på motsvarande sätt som gäller för trängselskatt och infrastrukturavgifter, säger Jonny Geidne, utredare på avdelningen Fordonsinformation på Transportstyrelsen.
Vad det ska kosta att ladda längs en elväg är ännu inte klart, men Transportstyrelsen vill först ha en abonnemanglösning med fast kostnad. Myndigheten vill också förbjuda bilar som har körförbud eller skulder från att utnyttja vägarna.
Frågor om integriteten
Elvägarna har väckt frågor om bilförarnas integritet, men Zandra Karlsson som deltog i Transportstyrelsens utredning bekräftar för Vi Bilägare att bilägare inte ska följas i realtid. Uppgifterna om bilen hämtas in först när bilen ansluter till elvägen.
– Via elvägsanläggningen kommer data samlas in om vilket fordon som har anslutits, vilken anläggning fordonet har anslutits till, vid vilken tidpunkt fordonet har anslutits och vilken mängd el som har tagits ut. Sekretess kommer gälla för uppgift om tid och plats för anslutning till en elvägsanläggning, säger hon.
Enligt Zandra Karlsson ska det heller inte sparas några uppgifter om registreringsnummer utan myndigheterna ska istället använda ett så kallat fordons-ID som är kopplat till bilen.
Målet är att öppna den första statliga elvägen för elbilsladdning 2026. Sträckan det handlar om är E20 mellan Hallsberg och Örebro, och fordonen som ska utnyttja elvägen behöver särskild teknik för att ta emot induktiv laddning.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 16 november 2022 Helt meningslöst projekt,…
- 16 november 2022 L. Mäkinen skrev: Problemet…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.