Nästa artikel
Transportstyrelsen ser över sanktioner
Nyheter

Transportstyrelsen ser över sanktioner

Publicerad 17 juni 2014 (uppdaterad 17 juni 2014)
Transportstyrelsen vill se bättre förståelse för reglerna kring kör- och vilotider.
Trötta yrkeschaufförer är en fara på vägarna. Nu vill Transportstyrelsen att förståelsen för reglerna kring kör- och vilotider ökas inom transportbranschen.
Transportstyrelsen ska granska sanktionssystemet kring kör- och vilotider för yrkesförare. Detta då myndigheten anser att transportbranschen behöver öka efterlevnaden av reglerna och förståelsen för dem.
 – Det är önskvärt att efterlevnaden av kör- och vilotider blir bättre, säger Mikael Kyller som arbetar med bransch- och myndighetssamverkan inom yrkestrafiken på Transportstyrelsen.
 
Sedan 2011 har Transportstyrelsen tagit över kontrollen av företagens efterlevnad av reglerna kring kör- och vilotider. Detta är något som tidigare var Polismyndighetens uppgift. Ansvarsområdet har skapat ett behov av nya rutiner och kunskaper inom området. Med detta som bakgrund samt den tillståndsmätning som gjordes av Transportstyrelsen 2012 vill de nu ta upp en dialog med transportföretagen om regelverket kring kör- och vilotider. Första mötet mellan parterna sker i slutet av augusti.

Diskutera: Tycker du att sanktionerna borde vara hårdare vid brott mot reglerna för kör- och vilotider?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-17 14:37
Roger Skagerström

Va? Ska Transportstyrelsen prata med pöbeln? Kanske rent utav anpassa sig efter verkligheten? Det är ju inte 1 april så det måste ju vara sant :P

#2 • Uppdaterat: 2014-06-17 17:07
Hackenbush

Lasbilschaufförer som en gång var vägens riddare har blivit vägens busar och detta är säkert för att de har piskan på ryggen med alla regler och åkare som förväntar sig underverk av chaufförerna.
Har vid ett flertal tillfällen fått tvärnita för lastbilschaufförer som inte brytt sig om stopptecken eller lämna företräde, de helt enkelt bara ignorerar en. Är de så trötta att de skiter i allt?

#3 • Uppdaterat: 2014-06-17 19:00
Hackenbush

Jodå Jes det finns det säkert, men de minskar i antal.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-17 23:13
duccedriver

Hade det bara varit lagen om kör och vilotider, men det är ju vägarbetstidslagen också, som jes hänvisar till, med en halvtimme efter 6 timmar mm.
Den är det arbetsmiljöverket som kollar, alla dessa regler och sekundjagande för att slippa böter och sanktionsavgifter är nog värsta stressmomentet........., tre kontrollorgan, polisen, ts och amv.
Ofta tänker man mer på att komma ihåg raster och tider och att tolka regler än på trafiken.
Inte så att det är fel att det finns regler, men dom skulle kunna vara anpassade för olika typer av körning,
Själv har jag, med max 5 tim körning på tolv timmars arbetspass, sträckor på max 6 mil åt gången, bättre nytta av mikropauser på 10 minuter då och då, än att vara tvingad att hålla arbetstempot uppe, för att sen sitta och vänta på klockan när jag är tvungen enligt lag.
När jag känner att rasten skulle behövas, har jag redan haft den, för att jag varit tvingad.
Åkaren förbjuder mig inte att pausa mer, men jag vill ju kanske hem, den vilan är ju viktigast, alla bor ju inte i bilen........

#5 • Uppdaterat: 2014-06-18 08:22
Thommys

Arbetstidsreglerna för yrkesförare är stelbenta. Det är samma regler för de som bor i fordonet (och vill ha så kort arbetsvecka som möjligt) som de som åker hem på kvällen (och vill ha ett längre uppehåll mellan passen) som de som kör efter tidtabell (och inte kan ta rast när de vill) som de som kör spontana körningar (och vill åka hem när de gjort sitt) osv. Dessutom är reglerna lätta att missbruka. Ta detta med rast som exempel. Efter max 4,5 timmars körtid ska föraren erhålla minst 45 minuters rast. Men rasten får delas upp i 15 minuter och 30 minuter (i den ordningen). Men det finns inget som säger efter hur lång körning de första 15 minuterna ska tas. Det innebär att redan efter 1 minuts körning kan rast på 15 minuter läggas och då blir det bara 30 minuter rast efter 4,5 timmars körning (inte mycket tid för att gå fram och tillbaka till rastlokal, gå på toaletten, värma mat och äta). Så är det säkert inte tänkt men så går att göra, och så praktiseras det. Arbetspasset börjar alltså med en inlagd rast på 15 minuter. De som då kör linjetrafik (mer än 5 mils linje) som inte har möjlighet att gå på toaletten vid behov kan behöva sitta och hålla sig i fem timmar, eftersom man pratar om körtid och inte arbetstid. Alltså den tiden då fordonet rullar. Sitter föraren fast i kö går dagen men inte körtiden, därför kan det bli längre än 4,5 timmar innan rast. De som kör linje under 5 mil kör under andra regler och omfattas inte av kör och vilotids regler. De får arbeta max 6 timmar utan rast, men har å andra sidan rätt till 5 minuters uppehåll varje timme, för att t ex gå på toaletten. Allt skulle behöva ses över. Men eftersom det är EU som bestämmer reglerna så är det mycket tungrott.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.