Den nya förbindelsen mellan Norden och Centraleuropa Fehmarn Bält förväntas bli klar 2029. Förbindelsen ska bli en viktig utveckling för godstrafiken på järnväg och bilväg. Förväntningen var att järnvägstrafiken skulle öka och att färre lastbilar skulle behövas.
Rapporter visar att Sverige inte kommer klara av den ökade kapaciteten. Två rapporter har gjorts om vägnätet i samband med öppningen av Fehmarn Bält. Trafikverket på uppdrag av regeringen och Sweco på uppdrag av Greater Copenhagen och String.
2014 gjordes en bedömning att 165 000 ton gods skulle gå över till järnvägsnätet. Swecos rapport menar att man varit för optimistisk och att det i själva verket nu är nio färre godståg per dag.
Rapporten förutspår även att godstransporten på väg kommer öka med 120 procent i ett värsta scenario, medan gods på järnväg kommer minska. I ett mildare scenario räknar man med 49 procent.
Den svenska regeringen beslutade före jul att stoppa planerna på nya stambanor för höghastighetståg och gav Trafikverket uppdraget att reda ut vart det finns brister i det svenska vägnätverket.
Det har Trafikverket gjort nu och precis som Sweco ser man en ökad godstrafik på vägnätet. Rapporten fokuserar på Skåne och föreslår vilka vägnät som bör förbättras innan öppningen av tunneln.
– Jag är redan orolig för en tungt belastad E6:a, det finns en risk för trafikinfarkt med köer av tunga lastbilar, säger Anna Jähnke (M) vid Region Skåne till Dagens Nyheter.
För att vägnätet ska hinna byggas ut innan 2029 uppmanar Trafikverket till att beslutet måste fattas i år.
Kommentarer till artikeln (5)
- 10 juli 2023 JKi skrev: Jag kanske har…
- 10 juli 2023 Masterplanner skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.