Det har gått trögt för Trafikverket att förse landets så kallade ”vita fläckar” med laddstolpar. Trots bidrag har det inte alltid gått att locka företag att bygga snabbladdare på landsbygden.
Nu sänker Trafikverket kraven för att få till fler laddplatser. Något bidrag för att driva laddstationerna finns fortfarande inte, men kravet på att laddstationen alltid ska kunna leverera en effekt på 150 kW tas bort och det blir också möjligt att använda stödpengarna till ett så kallat batterilager.
– Batterilagren kan vara inbyggda i laddstationen eller stå bredvid. De laddas med låg effekt och tack vare batterilagret kan ägaren ansluta laddstationen till elnätet med en lägre effekt och därmed sänka sina driftkostnader, säger Hanna Eklöf, utredningsledare för klimatfrågor på Trafikverket.
De nya reglerna gör att laddningen kommer gå långsammare om flera bilar vill ladda efter varandra i mer än tre timmar, exempelvis under loven.
Det totala stödet i den senaste omgången ligger på 100 miljoner kronor och det ska räcka till 30 vägsträckor, främst i Norrland.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 25 oktober 2023 EnannanRobban skrev: Det är…
- 25 oktober 2023 Effektavgift är ingen "extra…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.