Hamnar man i den här situationen så är rätt skor en stor hjälp.
Forskning på skor med bättre grepp kan minska antalet skadade fotgängare. Det är tanken bakom att Trafikverket stöttar forskningsprojekt för att utveckla skor med bättre vinteregenskaper.
Nästan 40 procent av de som skadas i trafiken är fotgängare. För att minska ner antalet finansierar Trafikverket nu forskning på skosulor. Syftet är att utveckla testmetoder för skor som liknar de tester som i dag finns för däck så att tillverkarna ska kunna utveckla skor med bättre friktion och grepp.
Pengarna som ska användas till skoforskning kommer från Trafikverkets skyltfond som består av avgifter för personliga registreringsskyltar.
Diskutera: Behövs det friktionstester för skor?
Pengarna som ska användas till skoforskning kommer från Trafikverkets skyltfond som består av avgifter för personliga registreringsskyltar.
Diskutera: Behövs det friktionstester för skor?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Va?
Är det trafikverkets ansvar att folk inte har vettiga skor i halkan? Vad är det för datum, är det en notis som rymt och är 4 dagar tidig? Vad hände med eget ansvar?
Billiga skor har ju någon form av plast som blir snorhala när det blir snö och is. Att ha riktiga gummisulor är en stor förbättring.
Som sagt, någon publicerade fyra dagar för tidigt. I övrigt när det gäller både fotgängares och cyklisters situation på vintern är att sopsaltning av trottoarer och cykelbanor är den överlägset absolut bästa metoden att undvika olyckor.
fotgängare med dåliga sulor kommer att extrabeskattas efter 1Juli 2018
Detta är en förberedelse för en lag om vinterskor vid vinterväglag på gåbanor och trottoarer, datumen kommer följa samma datum som för vinterdäck. Branschen är i full förberedelse redan nu för en tydligare märkning av sitt sortiment med avseende på vinter, sommar och åretruntbruk. Det förväntas även en ökad efterfrågan på dubbskor och på sulor med en mjukare gummiblandning som är bättre anpassat för nordiskt klimat. Redan nu förbereder Vi Bilägare de första konsumenttesterna av friktionsskor vs dubbskor, som en utökning av Vi Bilägares profil till att bli en mer allmän tidning för hela trafikantsektorn. I samband med det kommer Vi Bilägare även att byta namn till "Vi trafikanter". Första numret kommer att utgöra premiär för en modern uppdatering av Anita och Televinkens trafikskola.
Fotgängarna är ju ett oreglerat område, så kan vi inte ha det. Minst tre mm sulmönster mellan december-april och trängselavgift i områden med smala trottoarer. Koldioxid- och svavelutsläpp kan beskattas utifrån kroppsvikten.
Konstigt att jag ordnar detta alldeles själv! Blir man månne hårt beskattad i framtiden om man ikringår statens sko?
Undrar om man skall in och besiktiga skosulorna 1 gång om året?
Tyskland är som vanligt ett föregångsland även i denna fråga, dubbade skodon var standard i bl.a. försvarsmakten sedan urminnes tider.
http://www.ir63.org/tp-images/1uidMarsch-2.jpg
Trafikverket satsar på 0 km/h för fotgängare för att folk inte ska trilla i ishalkan.
Nollvisionen sträcker sig numera över allt som rör sig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.