Trafikinspektörer anställs tillfälligt under sommarens uppkörningssäsong.
Trafikverket förbereder sig inför uppkörningssäsongen. Nu kallas pensionerade trafikinspektörer och personal från försvaret in.
Sommaren innebär ofta långa köer och väntetider för körkortsugna, men i sommar ska detta avhjälpas med extra resurser.
– På sommaren är det många som vill passa på att använda lov och semestrar till att ta körkort, säger Kristina Hagberg, chef på Trafikverket Förarprov. Därför har vi planerat in flera åtgärder för att möta efterfrågan.
23 nyrekryteringar och extrapersonal i form av inkallade pensionerade trafikinspektörer och trafikinspektörer från försvaret ska se till att hålla köerna korta. Utöver det flyttar 50 trafikinspektörer sin semester och arbetar under sommaren.
Flera orter i landet lägger in extra provtider på helger och kvällar under våren och sommaren. Lördagen den 30 maj görs en gemensam satsning där ett 40-tal orter erbjuder en extra uppkörningsdag.
Diskutera: När på året körde du upp?
– På sommaren är det många som vill passa på att använda lov och semestrar till att ta körkort, säger Kristina Hagberg, chef på Trafikverket Förarprov. Därför har vi planerat in flera åtgärder för att möta efterfrågan.
23 nyrekryteringar och extrapersonal i form av inkallade pensionerade trafikinspektörer och trafikinspektörer från försvaret ska se till att hålla köerna korta. Utöver det flyttar 50 trafikinspektörer sin semester och arbetar under sommaren.
Flera orter i landet lägger in extra provtider på helger och kvällar under våren och sommaren. Lördagen den 30 maj görs en gemensam satsning där ett 40-tal orter erbjuder en extra uppkörningsdag.
Diskutera: När på året körde du upp?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Född på hösten-uppkörning efter 18års dagen på hösten. kuggad första gången.
Pensionerade trafikinspektörer och inspektörer från försvaret låter inget kul=griniga gamla gubbar?
Eftersom jag fyllde 18 i februari, så körde jag upp då!
Att ta militärt fordonsbevis var något helt annat än civil uppkörning. I alla fall för mig, när jag gjorde lumpen för 15 år sedan.
All övningskörning skedde utan handledare, smackade bara på en Övningskörning-skylt på lastbilen och sedan åkte man iväg, två och två. Uppkörningen bestod bland annat i en säkerhetskontroll, som skedde medan den löjtnant som jag körde upp för satt i fikarummet och väntade.
Det finns en ypperlig lösning: låg uppkörningsavgift under lågsäsong och hög i högsäsong. Dynamisk efterfrågastyrning heter det (så som bl.a. flygbolagen gör).
De som kör upp i mörker och halka och får kortet är bra mycket bättre förare än de som gör det på en solig lördag sommarförmiddag i en liten stad i praktiken utan trafik.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.