Nästa artikel
Trafikras på vägarna under påskhelgen: "Oerhört stor effekt"
Nyheter

Trafikras på vägarna under påskhelgen: "Oerhört stor effekt"

Publicerad 20 april 2020
Trafikminskningen är ungefär 30 procent enligt siffror från Trafikverket.

Under påskhelgen minskade biltrafiken med nästan en tredjedel jämfört med förra årets påskhelg, enligt nya siffror från Trafikverket som Sveriges Radio skriver om.

– Trafiken är markant lägre. Trafikminskningen är ungefär 30 procent, sett över hela landet. Den är lite större i Stockholmsområdet och lite mindre på västkusten, men även där är den väldigt stor, säger Jonas Eliasson, tillgänglighetsdirektör på Trafikverket, till Ekot.

Myndigheternas försök att vädja till svenskarna om att minska på påskresandet verkar alltså ha fungerat. Det är framför allt personbilstrafiken som minskat, för lastbilstrafiken är minskningen inte riktigt lika stor.

– Jag vet inte ens vad man ska jämföra med. De som minns hur Stockholms innerstad såg ut när trängselskatterna infördes kommer ihåg att stan nästan såg tom ut och då var det ungefär en 20-procentig minskning. Men nu pratar vi om en 30-procentig minskning generellt i större delen av landet. Det är en oerhört stor effekt, säger Jonas Eliasson.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-20 09:40
1

Så bra.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-20 10:30
lsoderlund

Det är ju så det blir när många arbetsgivare inser att många faktiskt kan arbeta hemifrån. Den vanliga vardagliga resorna som kanske inte behöver göras görs inte nu.
Tror många företag efter detta kommer vara mer frikostiga med arbete hemifrån än vad man tidigare varit. Senaste rapporten från mitt jobb var att produktiviteten ökat med 15-20%, sjukantalet minskat drastiskt, och att vi även är med och bidrar till minskade transporter under max-timmarna vilket lättar trängseln. Många anställda vittnar även om mer tid med familjen för att man slipper 1½-2 timmar i resväg varje dag.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-20 10:39
K_Klabbe

Ja, men det är nog inte bara folk som jobbar hemifrån som gör detta. Många som tvingas ha barn hemma för att minsta nysning på skola/förskola ger 2-veckors karantän t.ex. För att inte tala om de som faktiskt blivit av med jobbet eller korttidspermitterade. Men hoppas också att flexibiliteten med hemmajobb kan öka när detta är över. Även om det bara blir en dag i veckan så sägs det ju att det räcker med bara några procents minskning i trafiken t.ex. för att framkomligheten ska öka drastiskt.

#4 • Uppdaterat: 2020-04-20 18:48
systembolaget

Precis som milkylainen säger använd våra skattepengar(fordonsskatten) till att laga våra dåliga vägar nu.

#5 • Uppdaterat: 2020-04-20 21:00
crylen

Fordonsskatten går nog till att rädda anställningar nu, coronan kostar och kommer att svida lång tid framåt.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-20 22:10
Styggavargen

lsoderlund, håller med dig... det går att i många yrken (tex IT) att idag göra allt hemifrån.. men det är först nu som folk börja fatta, när de tvingas in i något nytt och kanske överger gamla traditioner och tankar. Samma sak borde ske inom transporter, varför alla sitter i en 2 ton tung SUV för att köra till sina platser... ej modernt för fem öre!

#7 • Uppdaterat: 2020-04-21 00:13
mw73

Jag arbetar inom IT och kan verifiera att företagen var ovilliga att låta oss jobba hemma. Det blev lätt gnäll att man skulle vara på plats. 2h onödig resa dagligen. Hoppas också på en ändring efter corona.

#8 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Bra jobbat Vargen, du klarade av att få in 2 tons SUV även i denna artikel.
Jag väntar med spänning på när du presenterar lite statistik över alla SUV:ar du förutsätter väger minst 2 ton.
Fram till dess så framstår du bara än mer löjlig för varje kommentar, oavsett vad artikeln handlar om, där du låter spy ut ditt hat mot en populär biltyp.

#9 • Uppdaterat: 2020-04-21 08:57
glimma-48

Guran: Kanske skulle vi påpeka för Vargen att det är många, många år sedan de första högbyggda bilarna rullade ut från bilfabrikerna. "4-ståplatsbilarna" var mycket vanliga på 30-50talet så det är ingen ny tanke som familjebussar och SUV:ar bygger på. De låga bilarna bygger på tanken att efterlikna tävlingsbilarna. Man tar helt enkelt hänsyn till hur våra kroppar ser ut och utifrån denna insikt bygger den optimala bilen. Detta kommer dock aldrig ensamvargen förstå.

#a • Uppdaterat: 2020-04-26 12:00
Carl Trefalt

Bra för miljön.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.