I år ska Toyota börja leverera den nya elbilsmodellen bZ4X. Men i ett pressmeddelande har uppmärksamma läsare lagt märke till en underlig formulering.
”Snabbladdning kanske inte fungerar på bZ4X med fyrhjulsdrift när temperaturen är under noll grader”, stod det i den finstilta texten under pressmeddelandet.
Att inte kunna snabbladda bilen i kallt väder låter underligt, och nu har Toyota justerat texten.
”För bZ4X med fyrhjulsdrift kan laddningen bli långsammare än för andra modeller i väderförhållanden under noll grader och laddning kanske inte är möjlig när temperaturen går under 20 minusgrader”, står det nu.
Annat batteri
Inte heller det låter optimalt, men formuleringen är åtminstone bättre än tidigare. Vi Bilägare har kontaktat Toyota i Sverige för att reda ut vad som gäller.
– Uppgifterna gäller bZ4X i USA där man använder ett annat batteri med lägre prestanda jämfört med bilar sålda i Europa. Batteri och laddningsegenskaper för bZ4X i USA är inte relevanta för Europa, säger Bengt Dalström på Toyotas pr-avdelning.
Toyota bZ4X kan inte värma upp batteriet i förväg innan bilen ska snabbladdas, som exempelvis Tesla kan. Men enligt Bengt Dalström ska alltså de elbilar som levereras till europeiska köpare kunna snabbladdas i alla temperaturer.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 13 maj 2022 Swenssons skrev: Snooker:…
- 13 maj 2022 Swenssons skrev: Snooker:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.