Tesla ska tillverka bilar på ett betydligt effektivare sätt än i dag, avslöjade elbilstillverkaren på ett event för några månader sedan. Och nu behöver klassiska bilmärken som exempelvis Toyota göra om sina processer för att hänga med.
Toyota uppfann termen ”lean production” som går ut på att effektivisera tillverkningen och använder en princip som kallas ”kaizen” och står för ”ständig förbättring”. Men för att kunna lansera en ny generation elbilar på bara tre år behöver Toyota tänka om.
– Självklart erkänner vi att Tesla har fantastisk teknik. Men det motiverar oss bara att jobba ännu hårdare för att komma ikapp. Om vi ska lära oss av dem är det inte genom att kopiera. Vi ska förbättras genom kaizen, säger Yoshio Nakamura, chef för global biltillverkning på Toyota, i en intervju med Automotive News.
”Om vi ska lära oss av dem är det inte genom att kopiera”
Toyota har satt upp tuffa mål för att effektivisera tillverkningen.
- Antalet tillverkningsprocesser ska halveras. Det ska också utvecklingstiden för att ta fram en ny bilmodell.
- Bilarna ska i framtiden kunna köra själva genom hela fabriken i stället för att använda tillverkningslinor.
- Toyota ska också börja tillverka fler komponenter på egen hand i stället för att förlita sig på underleverantörer, och använda pressgjutning. Detta är dock inga nya idéer utan moment som Tesla redan infört eller ska införa.
Här kan du läsa mer om hur pressgjutning eller megagjutning i bilar fungerar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (14)
- 30 juni 2023 Tesla och framförallt BYD…
- 30 juni 2023 Det ligger nog i tiden, att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.