Vilken är egentligen bilen med lägst påverkan på klimat och miljö? Det är en svår fråga att svara på och beror på mängder av olika faktorer.
På den amerikanska marknaden försöker organisationen American Council for an Energy Efficient Economy (ACEEE) svara på den frågan i en årlig rapport kallad Greener Cars.
Enligt årets upplaga är det ingen elbil som hamnar överst, utan en laddhybrid i form av Toyota Prius Prime som kan köras omkring sju mil på el i den amerikanska körcykeln. Den säljs inte i Sverige.
– Det handlar om karossens form, tekniken i bilen och den totala tjänstevikten, säger Peter Huether på ACEEE till Washington Post.
”Det handlar om karossens form, tekniken i bilen och den totala tjänstevikten”
Laddhybrider har lyckats bra i granskningen även tidigare år. Men trots att det lanserats flera effektiva elbilar de senaste åren är det alltså återigen en laddhybrid som tar hem förstaplatsen i rankningen.
Rapporten Greener Cars analyserar 1 200 bilar som säljs i USA och betygsätter koldioxidutsläppen under tillverkning, körning och återvinning. Även utsläppen för batteritillverkning räknas med, liksom utsläpp av kväveoxider, kolmonoxid och partiklar. Du kan läsa mer om metoden nedan.
Toyota Prius Prime fick 71 poäng av 100 möjliga. Därefter följer flera el- och hybridbilar varav många kommer från Toyotakoncernen. Sist kommer bensinslukare som Mercedes G-klass och enorma elbilar som Hummer EV.
Studien baseras på flera antaganden och använder en standardmetod för att beräkna utsläppen som bland annat tar hänsyn till tjänstevikt och batteristorlek. Men det är alltså teoretiska siffror, och för laddhybrider gäller också att förbrukningen bara blir låg om föraren faktiskt laddar sin bil och kör på el så mycket det går. Så är det inte alltid i verkligheten.
Rapportens resultat kritiseras av Gil Tak som är chef för en enhet som forskar om elbilar på University of California.
– Jag tror inte Prius Prime är den grönaste bilen. Om du kan köpa en helt eldriven bil är det alltid bäst, säger han till tidningen.
Plats | Bilmodell | Drivlina | Poäng (av 100) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Prius Prime SE | Laddhybrid | 71 |
2 | Lexus RZ 300e | Elbil | 67 |
3 | Mini Cooper SE | Elbil | 67 |
4 | Nissan Leaf | Elbil | 66 |
5 | Toyota bZ4X | Elbil | 66 |
6 | Toyota RAV4 Prime | Laddhybrid | 64 |
7 | Hyundai Elantra Blue | Hybrid | 64 |
8 | Hyundai Kona Electric | Elbil | 63 |
9 | Toyota Camry LE | Hybrid | 63 |
10 | Kia EV6 | Elbil | 63 |
Plats | Bilmodell | Drivlina | Poäng (av 100) |
---|---|---|---|
1 | Mercedes-AMG G63 | Bensin | 20 |
2 | Ram 1500 TRX 4x4 | Bensin | 22 |
3 | Ford F-150 Raptor R | Bensin | 24 |
4 | Cadillac Escalade V | Bensin | 26 |
5 | Dodge Durango SRT | Bensin | 26 |
6 | Jeep Wrangler 4dr 4X4 | Bensin | 27 |
7 | Jeep Grand Wagoneer 4x4 | Bensin | 28 |
8 | Mercedes G550 | Bensin | 28 |
9 | GMC Hummer EV SUV | Elbil | 29 |
10 | GMC Sierra | Bensin | 29 |
- ACEEE har räknat fram utsläppen under tillverkning, körning och återvinning för 1 200 bilar på USA-marknaden.
- Förbrukningssiffrorna hämtas från miljömyndigheten EPA och gäller inte körning i verklig trafik. Det kan gynna laddhybrider som ofta har en mycket låg förbrukningssiffra i körcykeln, men förbrukningen kan bli högre i verkligheten om bilen inte laddas och körs på el. Elbilar får också betydligt högre förbrukning på vintern.
- Specifikationer för bilarna, inklusive storlek och vikt, hämtas från biltillverkarna.
- Även utsläppen för att framställa bränslet räknas med i rapporten, enligt en standardiserad formel, liksom utsläppen vid tillverkning av batteriet och dess råvaror.
Källa: Greener Cars
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (76)
- 2024-03-09 20:05 mso 1000 skrev: Mr snoid…
- 2024-03-09 19:33 Mr snoid. Föresten. Du som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.