Toyota har visserligen lanserat nya batterielbilen bZ4X, som även ska följas av fler modeller. Men i övrigt har den stora koncernen mest satsat på vanliga bensinhybrider och vätgasbilar. Någon fullskalig omställning till helt eldrivna batteribilar är inte aktuell, enligt koncenchefen Akio Toyoda.
– Batterielbilar kommer helt enkelt ta längre tid än media vill få oss att tro, sa han till återförsäljare som samlats för en konferens i Las Vegas nyligen, enligt Bloomberg.
”Batterielbilar kommer helt enkelt ta längre tid än media vill få oss att tro”
Akio Toyoda tror helt enkelt inte tillräckligt mycket på en enskild teknik utan hellre vill erbjuda flera alternativ för olika typer av köpare i olika delar av världen. Han beskriver Toyota som ett ”varuhus med mängder av olika drivlinor” och Akio Toyoda tycker inte det är rätt för ett varuhus att tala om vilken lösning kunden ska välja.
– Det är vår strategi och vi håller oss till den.
Toyota har fått kritik från både miljöorganisationer och investerare för att inte ställa om till eldrift tillräckligt snabbt. Toyota ska lansera 30 olika elbilsmodeller fram till 2030, men koncernen satsar bara hälften så mycket pengar på batterielbilar till 2030 som Ford gör fram till 2026. Det förklarar Toyota med att märket i 20 års tid investerar i bland annat batteriteknik för hybridbilar som nu kan komma till användning i elbilar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (20)
- 5 oktober 2022 smart gjort
- 4 oktober 2022 Märklig debatt egentligen,…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.