Nästa artikel
Toyota Yaris Hybrid – rapport från provkörningen
Provkörning

Toyota Yaris Hybrid – rapport från provkörningen

Publicerad 11 februari 2020 (uppdaterad 13 februari 2020)
Vi Bilägare har varit på en tidig provkörning av nya generationen av småbilen med hybriddrift. Här är första intrycken.
Hej Maria! Varför är det maskering på botten av provbilen du kör?
– Hej! Det är mest för syns skull. Bilen är i stort sett färdigutvecklad men det här är en slags förhandsprovkörning med några få biljournalister inbjudna. Främsta syftet med mönstret i nederkant är nog att väcka uppmärksamhet hos de som ser oss köra runt här i Portugal. Med det sagt så tycker jag ändå att nya Yaris är riktigt snygg utseendemässigt. Den har tuffat till sig.

Berätta om nya Toyota Yaris!
– Den byggs på Toyotas välanvända TNGA-plattform, men med tillägget GA-B som är en specialanpassning för mindre bilar. Nya grunden gör att Yaris har blivit 5 centimeter bredare och 4 centimeter lägre och så har tyngdpunkten flyttats närmre marken. Som förare sitter man några centimeter lägre och längre bak också och ratten har numera en mer upprätt vinkel. Toyota har även jobbat på att höja kvalitetskänslan invändigt.   

Hur är drivlinan uppbyggd?
– En trecylindrig bensinmotor får elektrisk hjälp från två elmotorer som hämtar kraft ur ett nytt litiumjonbatteri. Total effekt är 116 hästkrafter, 16 fler än förut. Växellådan är automatisk CVT. Att det är litiumjon i batteriet istället för nickelmetallhydrid ska ge snabbare acceleration. Dessutom sägs utsläppen av koldioxid ha minskats med 20 procent.
 
Och hur är den att köra?
– Gamla Yaris har fått kritik för sin bedövade styrning. Jag tycker att nya generationen har mer närvarokänsla i det avseendet. Den låga tyngdpunkten gör bilen stabil på motorväg. Men att köra helt elektriskt är svårt. Motorn morrar igång vid minsta uppforslut. Med imbillade äggskal under pedalen lyckades jag få upp den till 60 km/tim innan förbränningsmotorn blandade sig i. 

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den går att förboka nu och första kundleveranserna kommer i september/oktober. Det finns fem utrustningsnivåer och grundversionen Life kostar 185.900 kronor. Sedan fortsätter priserna uppåt för Active (199.900 kr), Active Plus (209.900 kr), Style (219.900 kr) och till sist Premiere Edition för 235.900 kronor. Alla versioner har Toyota Safety Sense installerat och det säkerhetspaketet innehåller bland annat adaptiv farthållare, autobroms, körfilshållare och skyltavläsare. Bilen kan väja för hinder utan att korsa mötande körfält och autobromsen har också varning för korsande trafik vid backning.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Yaris?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.