Bilsalongen i Frankfurt slår snart upp dörrarna, och på mässgolvet kommer Toyotas senaste framtidsvision att stå. Konceptbilen Yaris Hybrid-R ska visas upp för första gången och demonstrerar hur framtidens prestandabilar kan komma att bli hybrider.
En vecka före den officiella avtäckningen visar Toyota nu upp både officiella bilder och information om konceptbilen. Bilen är en Yaris Hybrid med tre dörrar som har utrustats med teknik från den japanska biljättens racingavdelning. Under huven döljer sig inte mindre än fyra motorer: En bensinare och tre elmotorer.
Fyra motorer
Framhjulen drivs av en bensinmotor på 1,6 liter som ger 300 hästkrafter. Den får hjälp av två elmotorer som vardera ger 60 hästar och driver varsitt bakhjul. Det ger bilen både fyrhjulsdrift och en sammanlagd effekt på 420 hästar.
Utöver detta finns en tredje elmotor på 60 hästar som kan ge extra kraft till de bakre motorerna. Den fungerar också som generator och tar därmed vara på bromsenergin när bilen saktar ner. Bilen har dock inget traditionellt batteri för att driva elmotorerna. Istället drivs de av en superkondensator, vilket innebär högre energidensitet och därmed kortare laddtider.
På utsidan ser vi 18-tumsfälgar och en bredare grill jämfört med ”vanliga” Toyota Yaris.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Yaris Hybrid-R?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Låter väl inte som ett helt nytt koncept?
Hybridbegreppet tycks bli alltmer urvattnat. Redan nu är ju miljönyttan tvivelaktig för flertalet modeller...
Lekstuga.
Det vore bättre om de visade upp en elbil som klarar 60 mil och laddas på fem minuter.
Det är oftast genom racing som utveckling av bilar sker! Det kan nog vara en väg att gå!
Brutal och kul att de visar något nytt, dock tveksam om det kan bli något annat än en tävlingsbil....
Kanske något för den gasglade som samtidigt vill vara lite miljömedveten, hur nu miljö och 300 bensinhästar går ihop...
Jo det låter ju bra, men jag vill se den i aktion.
Hur påverkar de här tre elmotorerna väg/köregenskaperna t.ex.
Men att utnyttja superkondensatorer för lagring av överskottsenergi är inte så dumt, det ger ju inte några elbilsegenskaper direkt, men en rejäl effektökning kan det ju bli.
Förstår inte riktigt syftet med den tredje elmotorn. Agera generator kan väl de två som sitter vid hjulen också göra?
Kul koncept som sagt och det lär säkert fungera bra i racingsammanhang. För vardagsbruk så tycker jag nog att Toyotas befintliga hybridlina är smartare uppbyggd.
Det är inte bara i Toyotas racingbil som det sitter tre elmotorer i var bil utan även en del av Lexusbilarna har i många år haft tre elmotorer.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.