Nästa artikel
Toyota uppdaterar Verso
Nyheter

Toyota uppdaterar Verso

Publicerad 20 februari 2013 (uppdaterad 20 februari 2013)
Toyota har bestämt sig för att uppdatera familjekombin Verso, med bland annat en front som förbättrar bilens förbrukning.

Fronten på den nya versionen Toyota Verso ger bilen en visuellt lägre tyngdpunkt. Framför allt leder dock den nya fronten enligt Toyota till att Verso blir snålare, stabilare och får sänkt ljudnivå i kupén, tack vare att luftmotståndet minskar med mellan fem och tio procent.

Invändigt har Verso fått nya material och nya färger, samtidigt som ljudisoleringen har förbättrats. Dessutom får modellen en helt omgjord fjädring och en styvare kaross, vilket enligt Toyota ska leda till bättre väghållning och passagerarkomfort.

Uppdaterade motorer
Motoralternativen består av två dieslar och en bensinare, som samtliga har fått minskade utsläpp på mellan fyra och tio gram per kilometer. 2,2-liters D-4D-dieseln har omarbetats till att ge 124 hästkrafter och D-CAT-dieseln på 2,2 liter ger 150 hästar. Bensinmotorn på 1,8 liter ger 147 hästkrafter.

Uppdaterade Toyota Verso har plats för sju personer och får stolar enligt systemet Easyflat, som innebär att de två bakre stolsraderna kan fällas ner i golvet för att ge ett stort och helt plant lastutrymme.

Toyota Verso har både utvecklats och tillverkats i Europa. Den visas i svenska bilhallar under februari och kostar 224 900 kronor för den billigaste versionen och 291 900 kronor i sin dyraste tappning.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Toyota Verso?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-20 14:33
Mistro

Fattar inte heller texten utav olika anledningar.
Ett skrivfel må väl vara förlåtet men här handlar det om hela texten som behöver ändras!

Normalt förklarar man väl effekten före och efter samt anger värdena?
En 2.2 D-4D hade tidigare 150 eller 177Hk vad jag vet så om den idag bara har 124Hk så handlar det om en klart svagare motor och alltså inte om en starkare.

Är det frågan om en helt ny motor så är det ju ganska bra om man talar om detta!

#2 • Uppdaterat: 2013-02-20 17:41
hultarn

Så har även denna bil fått ett valgap med en osthyvel i underkant. Förmodligen lär osthyveln bli den mest reparerade delen på hela bilen.

Har åkt Verso diesel två dagar nu, första dagen kunde jag inte hitta knapparna till stolsvärmen, vad är det för idiot som hittat på placeringen?
Sen är värmen under all kritik, har dessa ingen tillsatsvärme?

Backsensorn tycks inte heller funka, den pep inte trots att bilen var högst 50 mm från bilen bakom.
Konstig växelföring, liksom motsträvig.

Nej, detta är inte bilen för mig, tur att det bara var en hyrbil.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-20 17:49
Mistro

Sådär ja,..nu blev det något bättre!
Det är alltså inte frågan om att effekten har ökat på motorerna.

Den svagare Dieselmotorn på 124Hk är jag dock ganska säker på är på 2 liter och inget annat.

Idag har modellen en 2 liters Diesel på 126Hk samt en 2,2 liters på 150Hk.
Samt en Bensinversion på 1,8 liter och 147Hk.
Det nya är således lägre utsläpp på motorsidan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.