Vi har blivit för tråkiga, konstaterade Toyotachefen Akio Toyoda i en intervju med Vi Bilägare 2009.
– Kunderna ska veta att våra bilar är säkra köp på alla vis. Men bilarna ska också innehålla en portion passion. Vi måste helt enkelt börja producera bilar som älskas av bilälskare, slog Akio Toyoda fast och blickade tillbaka på tiden då körglada vagnar som Supra, Celica och MR2 fanns i den japanska tillverkarens modellprogram.
I ett försök att tvätta bort tråkstämpeln lanserade Toyota i fjol bakhjulsdrivna sportbilen GT86 och nu har en efterträdare till Supra fått grönt ljus.
Modellen förhandsvisades redan 2007 på bilsalongen i Detroit, men sedan kom finanskrisen emellan och Toyota tvingades lägga i handbromsen.
Än så länge är informationen om bilen knapphändig, men enligt de första uppgifterna får nya Supran ett hybridsystem med fyrhjulsdrift. Bakhjulen drivs av en mittmonterad V6 från Lexus RX. Två elmotorer får snurr på framhjulen.
Då återstår frågan om när bilen, vars namn ännu inte är bekräftat, kan börja tillverkas och rullas ut till handlarna.
Akio Toyoda vill ha nya generationen Supra på vägen så snart som möjligt och enligt förhandsspekulationerna kan lanseringen ske i slutet av 2015. Priset väntas landa någonstans kring 400 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om illustrationen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rätt lyckad illustration, tycker jag. En vinge i bak skulle göra susen utseendemässigt och som en hyllning till Mark IV.
Om uppgifterna stämmer ovan så ger jag tummen ner. I min bok ska Supran inte ha mittmotor. I o m att LFA är nedlagd borde en ny Supra baseras på den, men göras billigare. En LFA Light.
Sen skulle jag bli förvånad om den Svenska importören tar in bilen för över huvud taget ...
Prisuppgiften på 400 000:- låter osannolik då den gamla Supran (1993) bara togs in i tre exemplar av Autoimport för utvärdering, då ansågs den vara för dyr (510 000:-) så detta kan knappast vara en efterträdare......
Lyckas de bygga en Supra för 400 000:- är det bara att gratulera...
Nej mittmotor är inget som hör hemma i en Supra. Sen KAN det ju vara så att motorn sitter bakom framaxeln och de kallar den mittmonterad bara för det. Inte så troligt dock kanske...
Roger, sitter motorn mellan fram och bakaxel så är det faktiskt en mittmotorbil.
Fast här menar de nog ändå en motor som sitter framför bakaxeln om man läser beskrivningen och kollar på illustrationen som en duktig 11-åring kan ha ritad.
400000 kronor för en hybrid och en V6 kan knappast stämma när en 2l fyra kostar 315000 i en GT86....
Så om vi sammanfattar: vi har ingen aning om vad det blir för bil ;)
Som läsare av Vi Bilägare BORDE du tipsa redaktionen om de duktiga 11-åringar. Som ingenör har du säkert koll på det....
Då blir redaktionen jätteglad för det spar tidningen en massa pengar. Och har du tur så får du kanske en gratis årsprenumeration.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.