S-FR, SCV och Kikai heter konceptbilarna från Toyota.
Årets bilsalong i Tokyo närmar sig. Japanska bilmärket Toyota förbereder sig för att glänsa på hemmaplan med flera koncept.
I slutet på denna månad drar bilsalongen i Tokyo igång. Toyota förhandsvisar nu upp flera koncept som kommer att finnas i deras monter.
Toyota S-FR
Den här bakhjulsdrivna sportbilen av instegsmodell ska locka köpare genom att vara vara enkel och prisvärd. Den har plats för fyra och en sexväxlad manuell låda. Inga viktspecifikationer är avslöjade, men Toyota poängterar att bilen är en i raden av märkets lättviktssportbilar.
Toyota FCV
Det här futuristiska konceptet är en fortsättning på Toyotas bränslecellssatsning. Liksom Mirai är tankas FCV med vätgas och drivs av en elmotor. FCV ska kunna ge energi till hemmet när den inte körs och ska bidra till ett hållbart samhälle.
Toyota KIKAI
Kikai betyder ”maskin” på japanska och är en hyllning till hantverkskonsten.
"Maskiner ska vara föremål för beundran. Kikai är ett koncept för att utforska och betona deras fina hantverk, skönhet, enkelhet och fascinerande rörelse", skriver Toyota i pressmeddelandet. För att kunna studera maskinrörelserna närmare och öka känslan av samhörighet med vägen finns det fönster i golvet vid den centrerade förarplatsen.
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas koncept?
Toyota S-FR
Den här bakhjulsdrivna sportbilen av instegsmodell ska locka köpare genom att vara vara enkel och prisvärd. Den har plats för fyra och en sexväxlad manuell låda. Inga viktspecifikationer är avslöjade, men Toyota poängterar att bilen är en i raden av märkets lättviktssportbilar.
Toyota FCV
Det här futuristiska konceptet är en fortsättning på Toyotas bränslecellssatsning. Liksom Mirai är tankas FCV med vätgas och drivs av en elmotor. FCV ska kunna ge energi till hemmet när den inte körs och ska bidra till ett hållbart samhälle.
Toyota KIKAI
Kikai betyder ”maskin” på japanska och är en hyllning till hantverkskonsten.
"Maskiner ska vara föremål för beundran. Kikai är ett koncept för att utforska och betona deras fina hantverk, skönhet, enkelhet och fascinerande rörelse", skriver Toyota i pressmeddelandet. För att kunna studera maskinrörelserna närmare och öka känslan av samhörighet med vägen finns det fönster i golvet vid den centrerade förarplatsen.
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas koncept?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
S-FR ser så där gulligt fräck ut. Kan säkerligen bli grundplåt för en körglad liten gocart.
Kikai var lite festlig ändå. Men F-SR kändes oproportionerlig i linjerna och allmänt ful, typ som att någon utan handlag försökt bygga om sin Daihatsu till en Alfa Romeo 4C. FCV ser ut som rymdlego från min barndom, men i alla fall snyggare än hemska Mirai.
Det är ju väl att Toyota håller fast vid sina vidriga grillar genom S-FR!
KIKAI ser ju ut som något som framställts på en smedjas bakgård för femtio år sedan.
FCV kommer väl från någon Cartoon Network?
Ja Saab har ju några döda koncept, men till skillnad från Toyota var några riktigt snygga.
Toyota skulle behöva vända sig till någon som kan design istället för att försöka själva, det blir mest tivoli eller lustiga huset av deras försök.
De borde anlita någon av de italienska mästarna som många av deras konkurrenter gjort.
Jag har gett dem det förslaget några gånger tidigare, men de verkar vara för korkade för att lyssna på den som vet bäst!
Kul att se lite galna skapelser ibland, japanerna brukar leda den galna ligan rätt bra fortfarande.
F-SR känns inte så galen utan som en rätt skön skapelse, inte superretro men ändå retro nog att falla de flesta i smaken. Lite glada retro färger i bästa Nissan Figaro stil och den hade garanterat gått hem i de flesta länder.
Ja S-FR får de gärna realisera.
En liten och lätt och enkelt konstruerad sportig kärra till ett säkert hyggligt pris får alltid mina sympatier. Fast sugmunnen fram är väl sådär...
Först GT86 och nu kanske den här. Fan, Toyota är på gång...
S-FR är ju riktigt läcker! Lite japansk 1960-talsdesign (Honda S600, Toyota 2000 GT) i kombination med lite modernare linjer.
Får dom bara in samma kvalitet på sportbilarna som det sägs att dom har på de vanliga personbilarna så lär dom ta marknadsandelar helt klart.
GT86 är en superskön och framförallt kul bil, men knappast någon bra referens när det gäller kvalitet.
En nytillverkad GT 2000 som kom ut 1967 får Toyota gärna komma med.
http://nodencollective.com/wp-content/uploads/2013/05/Toyota-2000GT-You-Only-Live-Twice.jpg
Intressant med konceptbilen FCV som laddar sig själv när den står still utan någon yttre strömkälla.
" Men det är inte heller den tekniken som är mest intressant, den har vi nämligen sett förut. Mest fängslande är att FCV Plus kan generera elektricitet genom att suga åt sig vätgasatomerna som finns i den omgivande luften, när bilen är stillastående. Denna gröna energitillverkning kan sedan nyttjas i till exempel hemmet. Toyota kallar det för att gå från miljöbilar till energibilar." Skriver man i Teknikens Värld.
http://teknikensvarld.se/toyota-fcv-plus-visar-framtidens-branslecellsbil-196886/
Den informationen kunde ha funnits i ViBilägare med om man vore tekniskt intresserad eller kunnig
@Previa
Fast nu verkar det som TV kört den engelska texten genom google translate utan att ha korrekturläst.
Det där med att "suga åt sig vätgasatomer i den omgivande luften" var ju inte sant.
Här är en engelska artikel som beskriver det lite bättre
http://www.carscoops.com/2015/10/toyota-fcv-plus-concept-comes-from.html
I detta fallet var ju ViB betydligt mer trovärdiga och kunniga än TV.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.