Om drygt två år kommer Toyota att börjar sälja plug-in-hybridbilar utrustade med
litium-jon-batterier.
litium-jon-batterier.
Till skillnad från konventionell el/bensin-hybriddrift, som finns i bland annat Toyota Prius och flera Lexusmodeller, kan batterierna i en plug-in-hybridbil laddas från ett vanligt vägguttag. I kombination med litium-jon-batterier, innebär det att bilen kan köras betydligt längre sträckor med enbart eldrift och dessutom i högre hastigheter.
För att klara produktionen av den nya typen av hybridbilar, undersöker Toyota och Matsushita för närvarande möjligheten att starta masstillverkning av litium-jon-batterier vid de båda företagens gemensamägda fabrik i Omori i Japan.
Toyota lägger ner stora resurser på utvecklingen av hybridbilar. Sedan något år tillbaka pågår tester med en Toyota Prius plug-in-hybridbil med vanliga nickel-metallhydridbatterier.
För att klara produktionen av den nya typen av hybridbilar, undersöker Toyota och Matsushita för närvarande möjligheten att starta masstillverkning av litium-jon-batterier vid de båda företagens gemensamägda fabrik i Omori i Japan.
Toyota lägger ner stora resurser på utvecklingen av hybridbilar. Sedan något år tillbaka pågår tester med en Toyota Prius plug-in-hybridbil med vanliga nickel-metallhydridbatterier.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ta vara på fartvinden. Montera minivindkrafverk på bilarna, som lladdar batterierna. Då behövs kanske ingen soppa.
Tyvärr Örjan. Du skulle förbruka mera energi än du skapar. Ditt förslag skulle ge en evighetsmaskin och det är ju uteslutet. Däremot kunde det ge ett gott tillskott när bilen står stilla om det blåser. Kanske vore solceller smartare dom skulle ge lite även under färd.
Skynda på! Jag är beredd att köpa en elbil idag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.