Toyotas Prius-familj växer. Förutom vanliga Prius lanseras snart en sjusitsig flexbil med samma hybridsystem. Den får beteckningen Prius+ och premiärvisades redan i Detroit i början av året. Men den kommer även att vara dragplåster i Toyotas monter på bilsalongen i Genève i början av mars.
Nästa steg i utvecklingen av Prius-programmet är en citybil med en mycket kompakt kaross, som ändå är tillräckligt rymlig för fyra vuxna. Bilen finns redan som koncept under beteckningen Prius c Concept, där ”c” står för city.
Lill-Priusen får samma typ av fullhybrid-system som vanliga Prius, men med delvis andra komponenter. Bland annat lånas bensinmotorn från småbilen Yaris, som även står för en hel del av den övriga grundtekniken.
Den nya Prius-modellen ska enligt planerna börja säljas i USA under första halvåret 2012. Vad som gäller för Europa och övriga världen är ännu inte bestämt.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius-c?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser OK ut, men hur mycket drar den? Har den plug-in kapacitet?
Frågan är om denna går att utrusta med dragkrok?
Den ser halvtråkig ut och den är absolut ingen familjebil. Vilken köpargrupp är den tänkt för?
Det är inte alltid kristallklart. Prius-c och Prius-C verkar vara två helt olika manicker. Denna Prius-c kan få det ännu tyngre att hitta köpare än Auris HSD. Småbilsköpare är mer priskänsliga än köpare av större bilar. Och det procentuella hybrid-påslaget riskerar att bli högre på denna än på Auris.
Unga människor eller äldre men yngre tänkande som bor i en stad eller i närheten av en. Det beror en del på hur praktisk den är med takhöjd etc. Annars är den på rätt väg och med Toyotas kvalitet (se bilprovningen) kan den vara en stark vinnare.
Peter B:
Hur det går på Bilprovningen är väl ingenvidare kvalitetsmätare. De flesta privatbilister låter
reparera - kontrollera- sin bil innan bilbesiktningen ska genomföras. Företagsbilar körs bara in på besiktning eftersom där bryr sig inte bilägaren på samma vis eftersom det är "firman" som betalar och får man anmärkningar står "firman" för fiolerna. Att man bara kontrollerar basala funktioner såsom bromsar, lampor och varningstriangelns vara eller inte vara... Fruns Toyota kallas in varje år på "förbesiktning" där man kontrollerar bilen och byter det som bytas bör därför har den inte haft någon anmärkning. Det är en Toyota Avensis 06:a på drygt 9000 mil och har besiktigats 2 ggr dock har Toyota bytt en del delar på den bla hjullager, styrväxel och p-ända? etc.
Shogun:
Tala med din Toyotaverkstad skall du se att även du kan få en gratis "Förbesiktning" OM du vill ha en sådan. Jag tycker att det är bra med sådana. En bekant till mig kör SAAB och han fick "Förbesiktning" av sin bil för ca 15 - 20 år sedan med inte nu längre av någon anledning. Det är synd!
Prius-c? Trodde att det var en sänkt Renault Scenic!
789 Det stämmer inte att Toyota bjuder sina kunder på gratis förbesiktningar, däremot skickar man i vissa fall ut erbjudanden om en förbesiktning men den kostar 200kr liksom en ombesiktning gör så myten om att Toyota gör det gratis och enbart därför kommer bra till i Bilprovningens statistik stämmer helt enkelt inte!
Det finns däremot flera andra bilmärken som bjuder på gratis förbesiktningar bla Renault, Peugeot, Ford, Mercedes mfl som trots detta inte brukar vara kännda för att placera sig särskillt bra I Bilprovningens statistik men det talas det konstigt nog inte om.
Sen att du skulle fått byta P-ända på din Avensis efter 9000mil låter som en ren och skär lögn i mina ögon då vi inte bytt detta på en enda(!) Avensis hitills under åren bilarna funnits på mitt jobb trots att vi servar flera Avensisar varje vecka!
Har ägt Toyotas kvalitetsbilar sedan 1997 och jag och frun har nu en Aygo resp. Verso. Har aldrig reparerat någon av bilarna. Min förra Corolla Verso kördes 6500 mil under 5 år men inte ens en lampa byttes. 789, man måste ÄGA bilarna för att förstå deras förträfflighet. Vi har heller aldrig blivit erbjudna en endaste förbesiktning. Varför då?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.