Nästa artikel
Toyota Prius laddhybrid nu i Sverige
Nyheter

Toyota Prius laddhybrid nu i Sverige

Publicerad 29 juni 2012 (uppdaterad 29 juni 2012)
Den första serietillverkade Toyota Prius Plug-in Hybrid levereras nu till kund. 200 exemplar har beställts hittills i Sverige.

Den nya laddhybridversionen av Toyota Prius kan köras 25 km på el innan förbränningsmotorn sätter in. Bränsleförbrukningen är enligt EU-normen 2,1 l/100 km, koldioxidutsläppet 49 g/km och laddningstiden för batteriet i ett vanligt eluttag är 90 minuter. Modellen uppfyller kraven för ”supermiljöbilspremien” och kostar 361 900 kr.

Prius Plug-in Hybrid börjar nu levereras i Sverige och 200 svenska köpare har beställt bilen. Nästa vecka på Almedalen den 2 – 6 juli får den första kunden, Niklas Drakenberg som är vd för Teaterskeppet i Stockholm, ta emot sin laddhybrid.

– För oss är det viktigt att kunna bidra till en så låg miljöpåverkan som möjligt. Därför var det självklart att skaffa den mest energieffektiva bilen som finns på marknaden i dag, så snart den fanns tillgänglig. Att den sedan inte kräver några speciella laddningsstationer eller bränsleslag, och dessutom har obegränsad räckvidd gör att den är helt rätt miljöbil för oss, säger Niklas Drakenberg, som beställde bilen under Almedalsveckan 2011.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius som laddhybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-06-29 14:54
Thommys

Kanske nästa års långtest-bil. Den är ju en direkt konkurrent till Opel Ampera. Men samtidigt så är den inte så ny rakt igenom jämfört med Prius Hybrid, som redan testats.

#2 • Uppdaterat: 2012-06-29 17:21
QQ

Den här typen av bil är helrätt och väldigt intressant för mig. De flesta av våra resor är korta, till affären, till dagis o dyl, så vi skulle klara oss på bara el till största delen. När man sen åker till landet, semester el dyl, blir det inte besvärligare än det är idag.

Vad är priset på Priusen? Säkert ruskigt dyr, förstås.

#3 • Uppdaterat: 2012-06-29 17:27
PREVIA

Nu är det bara att välja för den som vill köra mer med eldrift, Opel Ampera för den som kör längre sträckor men med mindre behov av vara fem i bilen och med något mindre bagageutrymme. Prius för den som kör kortare sträckor med plats för fem personer i bilen och med ett något större bagageutrymme. Väljer man sedan en längre tur än batterierna räcker går det lika bra med bägge bilarna.
Toyota Prius Plugin Hybrid kostar från 361 900 kronor.
http://www.fueleconomy.gov/feg/phevsbs.shtml

#4 • Uppdaterat: 2012-06-29 18:02
Lars58

EU normen är väl vad vi har att jämföra med.
1,6l/100km för Ampera och 2,1l/100km för Prius.

Det mest intressanta med dessa är ju att många kan klara sina dagliga transporter utan att använda en droppe bensin.
edit: samt slippa oron för att bli stående med tomma batterier.

#5 • Uppdaterat: 2012-06-29 18:44
Easycharge

"Därför var det självklart att skaffa den mest energieffektiva bilen som finns på marknaden idag,säger Niklas Drakenberg".... Den kommentaren kändes väldigt okunnig, det finns många andra elbilar som är mycket energieffektivare. Samtidigt ska jag inte klanka ner på PHEV Priusen som val. Kul att Priusen äntligen kommer till Sverige.

Då har vi ytterliggare befog över att statistiken snart blir extremt missvisande över hur många PHEV och BEV som finns i Sverige idag.

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/felaktig-statistik-foersvaarar-foer-elbilsbranschen-762104

#6 • Uppdaterat: 2012-06-30 01:46
Roy J

Håller kort och gott med leifer.

#7 • Uppdaterat: 2012-06-30 07:40
Tysken nr1

Leifer har tydligen bra koll på sina driftkostnader på sin beg Prius, det skulle vara intressant och få kostnadsbild och jämförelse med andra miljöbilar du ägt.

#8 • Uppdaterat: 2012-06-30 16:40
lindkvist

varför är bilen så grymt fuuuul!!
vem blir glad att hitta det där på parkeringen!

#9 • Uppdaterat: 2012-06-30 17:26
Roy J

Jag måste faktiskt hålla med lindkvist.
Det är inte ofta Toyota nu för tiden åstadkommer något snyggt. Trenden med Toyota-märket mitt i nyllet (grillen) har inte precis gjort saken bättre. Hur kan de tycka att det är snyggt med en front som ser ut som en näsapa eller tapir?
Nyare alster tyder dock på att de är på väg bort från det

Prius har ingen snygg profil heller. Hondas motsvarighet är, trots samma formspråk, betydligt snyggare..

#a • Uppdaterat: 2012-06-30 22:58
saabnisse

Jag håller med, det är inte vackert med det enorma T-märket framskjutet mitt i grillen.
Samma sak gällde ju för MB för några år sedan när en jättestjärna fanns mitt i grillen.
Avskyvärt! (Men det är väl borta nu?)
Och en del knäppgökar som satte stora VW-märken på sin typ 1, precis som om man inte skulle se vad det var för bil ändå.
Inverterat skrävel?

Men när det gäller Prius är det väl aldrig skrävel.
Eller?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.