Nya Toyota Prius var planerade att sättas i produktion nästa vår, det är dock risk för att det dröjer längre innan det sker. Enligt uppgifter som Automotive news nu går ut med kan produktionen av vanliga Prius skjutas till i december 2015. För plug in-hybriden kan det innebära att tillverkningen börjar först i oktober 2016.
Tekniska detaljer kring den nya skalbara plattformen Toyota New Global Architecture ska vara orsaken till förseningen. Vi har tidigare rapporterat om den nya bränslebesparande teknik som Toyota förväntas bygga in i sina hybridbilar.
Exakt vad det handlar om är ännu oklart och Toyota har hittills avstått att kommentera uppgifterna. Nästa generation Toyota Prius ersätter den modell som funnits på marknaden sedan 2009.
Diskutera: Vilken ny Toyota är mest intressant: Bränslecellsbilen FCV eller nya Prius?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det någon sorts naturlag att alla Prius måste se ut som en äkta liberala famljen pkmobil. Så ful att man spyr.
Ånej den blir försenad, attans vilken otur.
Instämmer i det leifer skrev.
Jag tror att vätgasframställning och distribution är ett för stort problem för att göra bränsleceller realistiska.
Trist med alla nejsägare i detta forum som inte förstår bättre. Kom ihåg att världens största biltillverkare (Toyota) tjänar mest pengar på att sälja smarta patent till andra biltillverkare/märken. Vad gäller nya Prius så ryktas det om en bil som kommer att revolutionera hybridbilsvärlden. En bil som kommer att göra skillnaderna ännu större mellan "traditionella" enmotorsbilar och flermotorfordon. En bil som kommer att tilltala fler än de miljoner som redan valt de tidigare generationerna. Bränslecellbilen eller nya Prius? Helt klart nya Prius. Det finns ingen vätgasmack där jag bor, ännu, däremot 22 mackar som har Blyfri 95. FCV får bli en framtidsdröm för mig.
Litiumjon eller NiMH som innan,detta velas det väl med till och från en hel del.
NiMH har Toyota lyckats med, både livslängd och säkerhet.
Kanske har jonbatterierna varit för farliga som de designats,"18650 småceller" har valts bla för att minska riskerna hos Tesla,Toyotas lösning?
Kapten,du har så rätt;-)
FCV är intressantare rent tekniskt,men inte bättre för den sakens skull.
Vilken är mest intressant? Då säger jag Prius, eftersom den är den bästa kompromissen vad gäller låga utsläpp i stadsmiljö och med teknik som fungerar osynligt. Vätgasbilar är teoretiskt intressant men praktiskt odugligt. Samma sak med den rena elbilen..
Vill du veta hur det är att köra en Prius plug-in? Följ mig i #hybridstafetten och tveka inte att ställa frågor eller komma med förslag på tester. Hälsningar Johan, testförare http://youtu.be/nfH9jYtHCIY
Det kommer nya batterier som tål fullständig urladdning utan att skadas och som inte nämnvärt försämras med upprepad laddning / urladdning.
http://powerjapanplus.com/battery/equation/
Med nyare typer av batterier som laddas trådlöst så blir laddbara hybridbilar säkert en bra medelväg för lång körsträcka bra kupévärme och låg bränsleförbrukning. Teslas jättestora batterifabrik som skall tillverka batterier räcker bara för några hundratusen bilar per år och är ingen lösning för biltillverkare som gör miljontals bilar om året om bilarna skall vara elbilar.
Laddhybrider som idag klarar sig på 2-3 dl milen kan med bättre batterier klara sig på ännu mindre bränsle framöver utan att väga över två ton.
http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/2013/12/20/jan-mills-rapport-efter-2-800-mil/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.