Toyota har lanserat en laddhybridversion av populära suven RAV4. Redan nu har 1 200 svenskar bokat ett exemplar utan att ha provkört den. Du kan läsa vår första provkörning här.
Enligt Toyotas svenska informationschef Erik Gustafsson kommer hälften av RAV4-försäljningen bestå av laddhybrider. I en intervju med Vi Bilägare berättar han mer om satsningen.
Innebär det här att Toyota håller på att byta inriktning till laddbilar?
– Vårt mål är att erbjuda rätt teknik för rätt typ av resa. För de kunder som kan ladda sin bil och kan utnyttja batterikapaciteten är en laddhybrid det optimala. Men för de som inte har möjlighet kanske den vanliga hybriden fortfarande är det rätta valet.
– Hybridtekniken som sådan ger Toyota Europas lägsta koldioxidutsläpp redan som det är utan att vi har några laddhybrider i stora volymer, men de kraven blir också tuffare och med det måste vi också flytta fram positionerna i takt med att marknaden växer.
Hur kommer det sig att laddhybrider säljer så bra i Sverige?
– Till stora delar är Sverige en marknad som drivs av företagsförsäljning och tjänstebilister. För de har man utformat ett ganska förmånligt skattesystem som gynnar laddbara bilar.
Men som privatköpare då, är inte RAV4 Plug-in Hybrid något att satsa på då?
– Den är ju dyrare i inköpspris men å andra sidan har man en bonus på drygt 44 000 kronor. Det beror på körmönstret. Har man laddmöjlighet? Båda modellerna kommer finnas kvar och man får välja beroende på sina förutsättningar.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Simon Hamelius, Anders Helgesson och Tommy Wahlström.
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!
Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.