Testbilarna som Uber och Toyota ska använda sig av baseras på familjebussen Sienna.
Toyota satsar 500 miljoner dollar i samåkningsföretaget.
Biltillverkaren Toyota och samåkningsföretaget Uber samarbetar sedan tidigare. Nu fördjupar de sitt gemensamma arbete i och med att Toyota skjuter till 500 miljoner dollar i Ubers verksamhet. Dessutom ska de tillsammans genomföra tester med självkörande taxibilar.
Toyota kommer att tillverka en serie testfordon till Uber och pilotförsöken inleds 2021. I ett pressmeddelande säger Toyota att testbilarna baseras på modellen Sienna, en familjebuss som säljs på nordamerikanska marknaden. Toyota och Uber kallar projektet för Autono-MaaS och det står för ”autonomous-mobility as a service”.
När bilarna testkörs sker det både med hängslen och livrem. Alltså dels med Ubers självkörande teknik och dels med Toyotas övervakande säkerhetssystem som de kallar för ”Guardian”, alltså ”väktare” eller ”skyddsängel”.
– Ubers autonoma körsystem och Toyotas väktarsystem kommer båda individuellt att bevaka omgivningen och körsituationen i realtid och förstärker säkerheten för både den automatiserade föraren och fordonet, säger Gill Pratt, chef för Toyotas forskningscenter för artificiell intelligens, TRI (Toyota Research Institute).
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Toyota och Uber?
Toyota kommer att tillverka en serie testfordon till Uber och pilotförsöken inleds 2021. I ett pressmeddelande säger Toyota att testbilarna baseras på modellen Sienna, en familjebuss som säljs på nordamerikanska marknaden. Toyota och Uber kallar projektet för Autono-MaaS och det står för ”autonomous-mobility as a service”.
När bilarna testkörs sker det både med hängslen och livrem. Alltså dels med Ubers självkörande teknik och dels med Toyotas övervakande säkerhetssystem som de kallar för ”Guardian”, alltså ”väktare” eller ”skyddsängel”.
– Ubers autonoma körsystem och Toyotas väktarsystem kommer båda individuellt att bevaka omgivningen och körsituationen i realtid och förstärker säkerheten för både den automatiserade föraren och fordonet, säger Gill Pratt, chef för Toyotas forskningscenter för artificiell intelligens, TRI (Toyota Research Institute).
Diskutera: Vad tycker du om samarbetet mellan Toyota och Uber?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Borde bli billigare att åka taxi utan förare, det behövs ju inte betalas ut någon lön då.
Utländska bekanta stoppade en taxi vid Vikingterminalen i hufvudstaden för några år sedan. De åkte till Mariatorget och avkrävdes drygt 1700 spänn. De åker numera Uber i möjligaste mån när de besöker Sverige. Svenska taxichaufförer skulle de knappast sakna om dessa bortrationaliserades.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.