De japanska företagen planerar att starta gemensam batteriverksamhet.
Biltillverkaren och elektronikföretaget tillkännager i ett pressmeddelande att de undersöker möjligheten att tillsammans utveckla batterier till elbilar. Panasonic förser i nuläget Toyotas hybrider och laddhybrider med batterier och det nya samarbetet skulle kunna förstärka deras position som marknadsledande producent av litiumjonbatterier. Japanska Panasonic producerar i Teslas regi elbilsbatterier vid fabriken Gigafactory i Nevada.
Toyota har tidigare sagt att man planerar byta kurs på sin gröna strategi, som tidigare bestått av hybrider, laddhybrider och vätgasbilar, till att producera elbilar också. Första elbilen sägs komma i början av 2020-talet, enligt Automotive News.
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas och Panasonics planer på samarbete kring elbilsbatterier?
Toyota har tidigare sagt att man planerar byta kurs på sin gröna strategi, som tidigare bestått av hybrider, laddhybrider och vätgasbilar, till att producera elbilar också. Första elbilen sägs komma i början av 2020-talet, enligt Automotive News.
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas och Panasonics planer på samarbete kring elbilsbatterier?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det känns som att de borde göra något och inte bara prata om att göra något.
Det är väl oundvikligt att de måste ha någon form av elbil. Men är ändå övertygad om att vätgastekniken är det som kommer passa majoriteten bäst. Långt ifrån alla har laddmöjlighet i bostad eller arbetsplats. Många måste även i fortsättningen parkera sin bil utmed gator m.m då funkar en utbyggd vätgasinfrastruktur bättre. Om nu den bara kunde byggas ut...
Rav4 har ju redan funnits i två tidigare generationer som ren elbil även då med Panasonicbatterier, så att de tar upp elbilsproduktionen igen är ju inte helt oväntat.
Likaså var ju både Toyota och Panasonic delaktiga när Tesla startade upp sin verksamhet i Fremontfabriken.
Varför inte låta batteriet till bilar vara utbytbart? Låt dagens mackar tillhandahålla batterier och byt på mindre än 5 minuter så behöver bilen inte dras med kostnader mm. Detta borde kunna göras om alla går ihop och sätter upp en standard för monteringen mm. Dessutom skulle dåliga batterier kunna åtgärdas och kunnig firma kunna kontrollera batterierna mm. Detta är bara en idé som jag inte ens är säker om den kan genomföras, men om den skulle kunna vara säker och genomförbar så tror jag det hade varit bättre än att batterierna sitter fast i varje bil.
Det är inte svårighetgraden som håller Toyota tillbaka utan bara det att de äger en annan vision.
Vi ska förstå detta att Toyota står lierat med Panasonic och Tesla så att den dagen om Toyota släpper ut en elbil på marknaden så blir det ingen förhastad produkt.
Toyota säljer bra och nu även bättre i Sverige så lite så att dem som klagar på att Toyota inte har det o det dem köper i vilket fall inte en Toyota
Toyotas hybrider säljer väldigt bra.
Åter nån som är övertygad om vätgasens förträfflighet men frågan är dels vem som skall ta kostnaden för utbyggnaden av distributionssystemet för denna form av drivmedel, dels lär det bli ett tämligen dyrt drivmedel kan man gissa. T o m Toyota har ju backat en aning när det gäller vätgasdriften så frågan är vilken tillverkare som skall ta "lead" för denna teknik om t o m Toyota är lite mera tveksamma numera...
Och man kan ju också säga att långtifrån alla kommer att ha en vätgasmack i närheten - även om det dyker upp betydligt flera vätgasmackar än de vi har idag. Däremot har väldigt många redan idag ett eluttag i närheten där man enkelt kan ladda elbilen för de körsträckor som är vanligast per dygn idag.
Jag tror mer på bränsleceller för sprit, där är infrastrukturen redan utbyggd, men där är det väl Nissan som officiellt hunnit längst.
Var Toyota står vet man väl inte, men de jobbar säkert också med en sådan lösning.
Tesla dök upp från ingenstans och började bygga premiumbilar med otroliga priser på en gång. Stora biltillverkare med massor av kapital, folk, kunskap efter flera år har fortfarande inte gjort nånting. Med höga batterikostnader blir det förstås svårt att producera billiga elbilar som duger för många men inte ens premiumbilar har hängt med, tröts jätte höga marginaler som industrin drömmer om. Utan tvekan finns det inte viljan. Det kan bero på att det inte finns visionen (mindre trolig) eller det kanske blir pinsamt att rekänna att en enkel elmotor utan växellåda klarar uppgiften bättre än 6-, 8-,10-,12-, 18-cylindrig förläggare!!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.