sålt Lexus, som introducerades i landet 2001. Tre Toyota-modeller ska säljas i Sydkorea: Elhybridbilen Prius, den fyrhjulsdrivna
kombin RAV4
samt sedanmodellen Camry med både traditionell kraftöverföring och som elhybrid.
Försäljningsmålet är inledningsvis 500 bilar i månaden, men väntas på kort tid
kunna fördubblas till 1 000 bilar i månaden.
Lanseringen av Toyota i Sydkorea sker som ett svar på den ökande
efterfrågan i landet på mer miljöanpassade fordon.
1. Det blev VolksWagen Golf som än en gång tog hem segern i ett Vi Bilägare-test. Förklaringen är att den är så bra på så mycket. Dessutom är den skickligt paketerad, väl utrymmesutnyttjad och bra rostskyddad. Köregenskaperna håller också hög klass, utan att fjädringskomforten för den skull gjorts onödigt stum och stötig. Golf är helt enkelt en bil som är väldigt lätt att leva med – och det räcker långt i testlagets ögon. Vi gillar också den nya drivlinan, att rulla med avslagen motor varje gång man släpper gasen är en behaglig känsla. På minuskontot noteras det relativt höga inköpspriset, som dock delvis kompenseras av ett bra andrahandsvärde. Det gör att den faktiska milkostnad hamnar på en anständig nivå.
2. Nya Ford Focus har mängder av goda egenskaper. Inte minst när det handlar om vassa köregen-skaper, generösa utrymmen och vettig säkerhetsutrustning. Det som ligger bilen i fatet är främst det skrala rostskyddet, men även att fjädringskomforten har vissa brister.
3. Nya Kia Ceed är ett lyft jämfört med sin föregångare, såväl när det gäller design som ljudkomfort. Garantipaketet och de fina köregenskaperna är andra starka kort. Det som drar ned betyget är den stumma fjädringskomforten och den lite ovilliga motorn.
Kommentar av Christian Ellmark, testförare:
Kia Ceed känns som en duglig vardagsbil, varken dålig eller imponerande. Körställningen passar inte riktigt mig. Ford Focus är klart roligast att ratta på kurvig väg av dessa tre. Jag gillar också instrumenteringen med de ljusblå mätarnålarna, klart snyggt! Men mitt val blir ändå Volkswagen Golf. Den är bekvämast, har bäst förarplats och känns minst lika kör-
säker som Focus i en krissituation. Det gör Golf till en vinnare i mina ögon.
Kommentar av Mikael Schultz, testledare:
Jag måste erkänna att jag är svag för Fords sätt att trimma chassin. De lyckats alltid få till köregenskaper som har det där lilla extra, även på sina vardagsbilar. Kul tycker jag som gillar att köra. Men i skarpt läge, det vill säga om jag skulle betala ur egen ficka, blev det nog trots allt en Golf för min del. Den är smidig att hantera, bekväm, säker, smart byggd och vettig att äga. Kia Ceed lämnar mig däremot tämligen oberörd. Säkert en bra bil, men...
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.