Hittills i år har 41 exemplar av Land Cruiser registrerats i Sverige. Det är drygt 40 procent färre jämfört med samma period i fjol, då 70 exemplar registrerades.
I ett försök att skruva upp attraktionskraften presenteras nu ett ansiktslyft. Uppdateringen gäller den mindre varianten av bilen, det vill säga Land Cruiser 150, och den omfattar finputs på utsidan och insidan, och vissa tekniska förbättringar.
Bland annat har den japanska suven försetts med nya strålkastare, mer krom i fronten och omarbetade stötfångare. Den har också fått bättre ljudisolering och Toyotas tekniker har skruvat på fjädringen för att vässa komforten och köregenskaperna.
Även om bilen ger ett flärdfullt intryck, framför allt i de mer påkostade versionerna, är modellens adelsmärke egenskaperna utanför allfarvägen. Dessa sägs ha förbättrats och för att underlätta färden över stock och sten erbjuds ett nytt kamerasystem som kan visa bilen utifrån en rad olika vinklar på mittkonsolens sjutumsskärm.
Två motoralternativ står till buds, en V6-bensinmotor på 4,0 liter som ger 277 hästkrafter och en fyrcylindrig turbodiesel på 3,0 liter som ger 187 hästar. I kombination med automatlåda stannar förbrukningen för dieselmotorn på 7,9 l/100 km.
Uppdaterade Toyota Land Cruiser börjar säljas senare i år.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Land Cruiser?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har alltid gillat LC, men nu är blev den fruktansvärt ful.
Usch!
Japanerna är inte precis världsmästare i design när det gäller bilar.
Men bilen kanske fortfarande är den bästa i sin klass?
LC är en stor och hög bil. De där uppdragna lyktorna får den bara att se ännu högre och smalare ut än vad den är. Det passar inte in på den här biltypen. Även i bak har man flyttat upp lyktorna. Allt detta i kombination med Toyotas ständigt för små hjul i förhållande till karosserna, får bilen att se ut som skräp. Gamla Land Cruiser ÄR faktiskt snyggare ...
Det finns inte någonting på denna bilen som är snyggt.
Men nu köper ingen en LC för att den är snygg. Den används för att köra genom öknar, på glaciärer och genom sönderbombade städer. De som köper denna bil gör det för att de måste ha en bruksbil, konkurrenterna är väll Defender, G-klass och kanske Pajero. Inte Q7 och XC90...
Uppflyttandet av lyktorna är väll för att lyset ska lysa även när man vadar i 70cm vatten, eller vad den klarar :)
Ja den är ful, förra modellen var betydligt snyggare även om den också var ful.
Men det är en trevlig bil, den går tyst även på grov asfalt, tystare än många erkänt tysta bilare och den är inte speciellt törstig, jag har varit nere på 0,7 l/mil även om det då var väldigt försiktig körning, men det är nästan vad V70 med stora dieseln vill ha.
Regnet öste ned. Vägen hade förvandlats till en leråker och det var 2 mil till vattenfallet vi skulle besöka. Vi vände och fick tag på hotellchefen vilken lät meddela:
No problem, we have a Land Cruiser.
Har för mig att Ryssland är en av de största marknaderna för modellen vilket kan förklara den anskrämliga kromtyngda fronten. De goda ryssarna kanske inte riktigt har samma känsla för god smak som oss européer.
Dock en av världens bästa terrängbilar.
Nergången kanske även har att göra med att vi bor i Sverige och inte nära Saharaöknen?
Behovet finns helt enkelt sällan för den här biltypen och även om den platsar på topp tre bland världens bästa bilar så måste man ju ha ett behov för en sådan här bil och det har som sagt inte så många.
"Jättebebisar" med mindervärdeskomplex väljer då istället låtsas terrängbilar som Bmw X5, MB ML/GL mfl
LC är ju dessutom ingen billig bil varken att köpa eller äga så det är naturligt att försäljningen sjunker.
Jag tycker att det är konstigt att den här biltypen inte har en större marknad i Sverige. Perfekt för att ta sig fram på oplogade vitervägar t.ex till landstället. Om jag bodde i Sverige shulle jag absolut skaffa en SUV av något slag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.