Terios är en minisuv från Daihatsu som togs fram i samarbete med Toyota.
Japanska fordonsjätten tar över småbilstillverkaren för att få framgångar i kompaktsegmentet.
Toyota stärker sin position som världens största biltillverkare. Sedan tidigare var Toyota största delägare i Daihatsu, men nu tar man alltså full kontroll i en affär som kostat runt 3 miljarder dollar.
Tanken är att behålla Daihatsu som ett eget märke i ett dotterbolag till Toyota. I och med köpet kommer Toyota att satsa på marknaden för små, billiga kompaktbilar.
Enligt Bloomberg blev 2015 det fjärde året i rad som Toyota kunde titulera sig för världens största biltillverkare och den enda som sålde över tio miljoner fordon globalt. Rivalen Volkswagen AG:s försäljning sjönk 2 procent förra året, men det räckte ändå till en andraplats. Trean General Motors ökade försäljningen med 0,2 procent.
Diskutera: Vad tycker du Toyotas köp av Daihatsu?
Tanken är att behålla Daihatsu som ett eget märke i ett dotterbolag till Toyota. I och med köpet kommer Toyota att satsa på marknaden för små, billiga kompaktbilar.
Enligt Bloomberg blev 2015 det fjärde året i rad som Toyota kunde titulera sig för världens största biltillverkare och den enda som sålde över tio miljoner fordon globalt. Rivalen Volkswagen AG:s försäljning sjönk 2 procent förra året, men det räckte ändå till en andraplats. Trean General Motors ökade försäljningen med 0,2 procent.
Diskutera: Vad tycker du Toyotas köp av Daihatsu?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man köper sig lite marknadsandelar och vips så säljer man mer bilar ;-)
Samtidigt kan det innebära mer roliga småbilar i Sverige, Daihatsu Copen är ju ett billigt och kul cab-alternativ.
Reverend Benny och AL, återigen är det viktigt att ha koll på fakta, Toyota har varit majoritetsägare i Daihatsu sedan 1988 med 51,2 % aktieinnehav så det här köpet påverkar inga marknadsandelar
En Daihatsu historia.
En polare till chefen kom ner på verkstaden "kan jag komma ner med fruns bil, den verkar bara gå på 3 cylindrar" Chefen la armen runt axeln på han och sa, Vet du vad, din frus bil har bara 3 cylindrar, och så skrattade han högt "O fan sa polaren,det hade jag inte en aning om. Men kan jag komma ner med bilen i alla fall, det är nån lampa på panelen som lyser.
Dagen efter dök han upp med bilen, jag öppnade huven medans dom andra kollade, båda var tysta en stund, sen började polaren skratta "Var lärde du dig räkna sa han till chefen, och pekade på motorn"
Charade var vanligtvis 3 cylindrig, men det fanns en sportigare modell med 4 cylindrig motor, och det var just en så vi stod och tittade på.
En traig spridare var problemet.
Vad hände med Gäsp's inlägg #8 ?
Här står det om den påstådda avskrivna tekniken.
http://paultan.org/2015/08/21/dual-vvt-i-toyota-nr-engines-for-perodua-next-year/
Några stycken små bilar tillverkar Daihatsu ser man här.
http://www.daihatsu.com/news/2015/1225-3/20151225-3.pdf
Men tillverkar man även båtmotorer och sånt som hör till båtarna eller ingår inte det i köpet.
http://www.dhtd.co.jp/en/products/marine/
Lustigt med att man i så fall tillverkar både de största och minsta motorerna.
Blir nog bra och jag hoppas att bilarna kommer hit igen.
Motorn som ligger i Aygo är just en Daihatsu motor.
Vore kul med fler "jeepliknande" småbilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.