Små bilar som ska lämpa sig särskilt väl för stadstrafik dyker upp lite här och var nu för tiden. Nu visar Toyota upp sin version av en pendlarbil, i form av cykelliknande konceptet i-ROAD.
Toyota i-ROAD är inte mer 850 millimeter bred, vilket enligt Toyota inte är mer än en vanlig motorcykel. Detta gör att bilen får en fördel när det handlar om att ta sig fram i tät trafik. Dessutom är den lätt att parkera, då upp till fyra exemplar ska få plats i en vanlig parkeringsruta.
Trots bilens ringa storlek får dock, utöver föraren, en passagerare plats i den. Detta löser Toyota genom att placera passagerarsätet bakom förarsätet.
Fem mils räckvidd
Toyota i-ROAD drivs av två elmotorer som ger två kilowatt vardera, där varje motor driver var sitt framhjul. Batteriet ger en räckvidd på 50 kilometer och tar tre timmar att ladda i ett vanligt vägguttag.
Den smarta biten av Toyota i-ROAD är dock systemet Active Lean, som gör att bilen inte kräver några andra kunskaper eller färdigheter än vad som krävs för att köra en vanlig bil. Systemet gör att bilen balanserar lutningen vid svängar genom att räkna ut hur mycket bilen kommer att luta och höja eller sänka ena hjulet för att hålla bilen stadig och motverka centrifugalkraften.
Toyota i-ROAD visas upp i Toyotas monter på bilsalongen i Genève.
Missa inte bildspelet med alla bilder på Toyota i-ROAD, klicka på bilden till höger!
Diskutera:Vad tycker du om Toyota i-ROAD?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En elektrisk Eu-moppe med tak.
Behövs den?
Troligtvis behövs det sådana fordon och varför inte?
Ännu finns inga att köpa trots att det varje år skrivs om ett antal liknande fordon som skall vara på gång.
Prisbilden är dessa fordons största fiende varpå knappast någon kommer att säljas.
Nu står det ju inget om prestandan men med benämningen bil så utgår jag ifrån att den går fortare än 50km/t ?
Har läst på annat ställe att toppfarten är 45 km/t - alltså i princip en EU-moppe ur den aspekten. Personligen tycker jag att den borde vara avsevärt högre när man ändå måste köra på de vanliga vägarna och inte på cykelbanorna (vilket i o f s nog är tur med ett såpass stort fordon). Men om den kunde hålla tempot på t ex 80-vägar så skulle den fungera i många miljöer i städerna och däromkring. Sen kommer ju priset att vara en knäckfråga.... Sen har ju Renault sin Twizy som borde vara ännu intressantare om den bara vore lite mera anpassad till vårt klimat...
Precis vad jag menade, det finns bättre alternativ än ett bökigt fordon som förmodligen blir svindyrt och ändå går som en Eu-moppe.
Jag tror att de här är bättre?
http://www.youtube.com/watch?v=JFtDYvMnl14
De var ju roliga "saabnisse",..även om de inte finns på riktigt. :)
Poängen är ju att den är smal som en scooter och kan slingra sig fram mellan stillastående köer. För målgruppen kanske det gör skillnad att spara in en dyrbar timme eller två på resan. Jag kan också gott tänka mig att den kunde bli en populär taxi i igenkorkade megastäder.
Konceptet med självlutande fordon har ju släppts tidigare som mc (BMW) och skoter (vilka det nu var).
Gissar att inte det här heller blir någon hit. Men skulle de mot förmodan kunna hålla nere priset så kan det ju tänkas funka i Kina och Indien.
Mcregor, vanliga EU-moppar får inte heller köras på cykelvägar.
Ett problem är nog priset, risk det kostar för mycket.
Ett annat, krocksäkerheten.
En sådan kan knappast klara euroncap:s tester.
Roy - jag är fullt medveten om att man inte får köra EU-moppar på cykelvägar. Men att sitta i ett smått billiknande fordon och trängas med vanliga bilar men bara få köra i 45 km/t - nej, det är inget för mig i alla fall. Visst - samma sak gäller för de små moppebilar som är reggade som EU-moppe men jag tycker dom är rätt malplacerade i den vanliga trafiken. Däremot tror jag på enkla, eldrivna fordon för transporter i städer och dess närområden men jag vill nog kunna hålla trafikrytmen till säg 80 km/t i alla fall.
Karossen lär väl skydda mot regn och skrubbsår vid olyckor, och det är mer än en scooter kan göra. Borde kompletteras med elektroniska varningssystem på bredden, så man inte skrapar i egna och andras bilsidor där man kryssar fram.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.